Του
Σταύρου Ξηντάρα
Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τα χαλαρά ήθη, την πομπώδη τζαζ, την κυριαρχία του λαθρεμπορίου και την ακμή του χρηματιστηρίου, διαδραματίζεται ο «Υπέροχος Γκάτσμπυ», που παίζεται στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα». Ναι καλά καταλάβατε, «Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ», το μυθιστόρημα-σταθμός μιας εποχής, του Αμερικανού συγγραφέα Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ που δημοσιεύθηκε το 1925, ήρθε στο «Αγγέλων Βήμα», για πρώτη φορά σε ελληνική θεατρική σκηνή, σε θεατρική διασκευή του Σάιμον Λέβι, επιλογή δραματολογίου και μετάφραση Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου.

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Αλέξιος Κοτσώρης, ο οποίος αν και είχε στα χέρια του λιγοστά οικονομικά μέσα από άποψη παραγωγής, κατάφερε να δώσει μια μεστή θεατρική δομή στο μυθιστόρημα του Φιτζέραλντ. Το εγχείρημα δύσκολο, αλλά το αποτέλεσμα δικαιώνει ως επί το πλείστον τους θεατές.

Το στόρι έχει ως εξής: Κυνηγώντας το δικό του «αμερικανικό όνειρο», ο Νικ θα βρεθεί δίπλα στον μυστηριώδη και κοσμικό εκατομμυριούχο Τζέι Γκάτσμπι και κοντά στην ξαδέρφη του Ντέιζι και τον ερωτύλο γαλαζοαίματο σύζυγό της, Τομ Μπιουκάναν. Κάπως έτσι ο Νικ θα χαθεί στον ελκυστικό κόσμο των κροίσων, της ψευδαίσθησης, του έρωτα και της απάτης τους. Καθώς ο Νικ βιώνει τα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τον κόσμο στον οποίο πλέον ζει, καταγράφει την ιστορία του ατελέσφορου έρωτα και των αδιάφθορων ονείρων που αποτελούν σημεία αναφοράς για τη σύγχρονη εποχή.

Τον ρόλο του αινιγματικού πολυεκατομμυριούχου Τζέι Γκάτσμπι κρατά ο Αλέξιος Κοτσώρης , ο οποίος με τα στιβαρά υποκριτικά του μέσα πλάθει έναν Γκάτσμπι που μάχεται να κατακτήσει μια θέση στην κοινωνία, που τον γέννησε φτωχό, και στην καρδιά της Ντέιζι, εκπροσώπου της τάξης των κακομαθημένων πλουσιοκόριτσων που με απερισκεψία παραδίδονταν στις καταστάσεις με ανία.

Δυστυχώς η Ευγενία Καραμπεσίνη, η οποία ενσαρκώνει τον ρόλο της Ντέιζι, θέλει πολύ δουλειά ακόμα υποκριτικά και δεν καταφέρνει να πείσει στο δύσκολο αυτό απαιτητικό ρόλο που της δόθηκε.

Σε αντίθεση με την Φωτεινή Τεντολούρη που κρατά το ρόλο της κομπέρ, όσο και της Μίρτλ Γουίλσον που μας χάρισε ωραίες στιγμές. Εξ ίσου καλή είναι και η Λήδα Μανούσου Αλεξίου στους δύο ρόλους που έπαιξε, της Τζόρνταν Μπέικερ και της κυρίας Μακ Κι. Ψηλή. Επιβλητική, ιδιαίτερης ομορφιάς που έδενε απόλυτα με το κλίμα της εποχής του έργου, έδωσε ζωή στις ψυχοσυνθέσεις των ηρωίδων που υποδύθηκε.

Ο Αριστείδης Βέβης, ο Νικ Κάραγουεϊ της παράστασης, έπαιξε με ευκολία τον άντρα που καταφθάνει από τo Μίντουεστ στη Ν. Υόρκη κυνηγώντας και αυτός το αμερικανικό όνειρο.

Όσο για τον Νάσο Φρίγγη, είναι μια ήρεμη θεατρική δύναμη. Ήταν άρτιος υποκριτικά στους τρείς ρόλους που του δόθηκαν, αυτόν του κυρίου Μακ Κι, του Τζώρτζ Γουίλσον αλλά και του μπράβου του Γκάτσμπι, του Μάιερ Γούλφ Σχάιμ.

Άφησα τελευταίο τον Γιώργο Γκιόκα , ο οποίος ενσάρκωσε τον Τόμ Μπιουκάναν και έκλεψε την παράσταση. Είναι το δυνατό χαρτί του θεατρικού αυτού εγχειρήματος. Με μια καθηλωτική ερμηνεία , με δυνατό βλέμμα και τις πλαστικές κινήσεις του σώματός του, έδωσε μια άλλη διάσταση στον πολυεπίπεδο Τόμ. Με την υπέροχη χροιά της φωνής του, με ένα ειλικρινές και εκφραστικό πρόσωπο, ανέδειξε με ευκολία την ψυχική ένταση του ήρωα, ενός ανθρώπου που δεν έχει μάθει να χάνει και τα θέλει όλα δικά του με τον οποιοδήποτε τρόπο. Σίγουρα είναι ένας ηθοποιός άμεσος, διάφανος που πιστεύω ότι στο μέλλον θα συζητηθεί και θα μας χαρίσει κι άλλες συγκλονιστικές ερμηνείες.
Τα σκηνικά της Ελεονώρας Καραβάνη απλά, αλλά άκρως χρηστικά. Όσο για τα κοστούμια της Nora Ponti, ήταν λαμπερά και στιλάτα και καθρέφτισαν απόλυτα το κλίμα της εποχής της τζάζ.
Το σίγουρο είναι ότι Ο «Υπέροχος Γκάτσμπυ», είναι μια από τις πιο γοητευτικές ερωτικές ιστορίες του εικοστού αιώνα. Σε αυτό το μυθιστόρημα, ο Φ. Σ. Φιτζέραλντ κατορθώνει να εκφράσει με συγκινητικό τρόπο τις ψευδαισθήσεις του έρωτα μέσα στο λαμπερό περιβάλλον της νεοϋορκέζικης «αριστοκρατίας». Είναι η εποχή της τζαζ, μια εποχή υπερβολής, όπου κυριαρχεί ακόμη η πεποίθηση πως τα λεφτά μπορούν να αγοράσουν την Ευτυχία.
Επικρατεί η ασυγκράτητη δίψα για άνοδο, η σαρκοφάγα θλίψη της ανεκπλήρωτης επιθυμίας,η σιγανή φωτιά του συμβιβασμού ή ακόμη χειρότερα ένα ηχηρό, χαώδες κενό. Οι ήρωες είναι άνθρωποι της εποχής τους, μα τα όσα τούς ορίζουν και κυρίως όσα τούς στοιχειώνουν, μοιάζουν άχρονα, σημερινά. Ο κόσμος του Γκάτσμπυ είναι ένα συναισθηματικό και ηθικό ναρκοπέδιο του Αμερικάνικου ονείρου, του σαρωτικού υλισμού, της απόστασης ανάμεσα στο προσωπείο και τον αληθινό εαυτό μας.

Συντελεστές
Θεατρική διασκευή: Simon Levy
Επιλογή Δραματολογίου-Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Αλέξιος Κοτσώρης
Σκηνικά: Ελεονώρα Καραβάνη
Κοστούμια: Nora Ponti
Επιμέλεια κίνησης: Χρήστος Νικολάου
Σχεδιασμός φωτισμού: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Πρωτότυπη μουσική: Φάνης Κακοσαίος
Βοηθός σκηνοθέτη: Όλγα Λουπάκη
Φωτογραφίες: Νίκος Παπουτσάκης
Γραφιστική επιμέλεια: Ήρα Σταματοπούλου
Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble
Παίζουν: Αριστείδης Βέβης, Ευγενία Καραμπεσίνη, Γιώργος Γκιόκας, Φωτεινή Τεντολούρη, Λήδα Μανούσου Αλεξίου, Νάσος Φρίγγης και ο Αλέξιος Κοτσώρης στο ρόλο του Τζέι Γκάτσμπυ.

Πληροφορίες
Αγγέλων Βήμα – Τόπος Συνάντησης Ανατολής-Δύσης
Διεύθυνση: Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια (πίσω από το Εθνικό Θέατρο Τσίλλερ)
Πρεμιέρα: Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2022
Παραστάσεις: Σάββατο στις 21:00*, Κυριακή στις 18:00
Διάρκεια: 95΄
*Μισή ώρα πριν την έναρξη της παράστασης του Σαββάτου, live πρόγραμμα jazz, swing και free bar με αναψυκτικά και κρασί στο φουαγιέ του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ. Μία δωρεάν προσφορά στους θεατές, για να μπαίνουν στην παράσταση έχοντας ήδη μπει στον κόσμο του Γκάτσμπυ!
Τιμές εισιτηρίων: 16 ευρώ (γενική είσοδος), 12 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ατέλεια)
Προπώληση εισιτηρίων:
www.aggelonvima.gr
www.viva.gr/tickets/theater/o-yperoxos-gkatsmpy/
Πληροφορίες-Κρατήσεις 210-5242211