Ερώτηση για την έγκριση από την αρμόδια επιτροπή της ΕΕ της δυνατότητας χρήσης από την Τουρκία ως εμπορικό σήμα της λέξης «Turkaegean» κατέθεσαν 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ανάπτυξης και Επενδύσεων της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξη Χαρίτση, σε συνεργασία με τους τομεάρχες Εξωτερικών, Γιώργου Κατρούγκαλου και Τουρισμού, Κατερίνας Νοτοπούλου.

Όπως σημειώνουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, σύμφωνα με απόφαση η οποία δημοσιεύτηκε στην αρμόδια ευρωπαϊκή υπηρεσία για την κατοχύρωση των εμπορικών σημάτων (EUTM), η Επιτροπή Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ (EUIPO) έχει εγκρίνει τη δυνατότητα χρήσης από την Τουρκία ως εμπορικό σήμα τη λέξη «Turkaegean» (Τούρκικο Αιγαίο). Η Τουρκία μάλιστα χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο εμπορικό σήμα και σε διαφημιστική καμπάνια που έχει κυκλοφορήσει για τουριστικούς σκοπούς. Η έγκριση δόθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 2021 χωρίς καμία ένσταση και έχει ισχύ μέχρι τις 16 Ιουλίου 2031. Μάλιστα, η ελληνική κυβέρνηση μέχρι και σήμερα, παρότι έχει το δικαίωμα, δεν έχει προβεί στην κατάθεση ένστασης.
Σύμφωνα με τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, η εξέλιξη αυτή πλήττει διεθνώς το κύρος της χώρας ενώ υπονομεύει και τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού και συνολικά τη πορεία της ελληνικής οικονομίας σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία.
Ταυτόχρονα, επισημαίνουν, δεδομένης της σημερινής κατάστασης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ότι η εξέλιξη αυτή δυσχεραίνει τις σχέσεις των δύο χωρών και υποβαθμίζει γεωπολιτικά την Ελλάδα.
«Επειδή, η Τουρκία το τελευταίο διάστημα έχει επιλέξει την πολιτική της όξυνσης με πολλαπλές δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων να στρέφονται κατά των κυρίαρχων δικαιωμάτων της χώρας μας
Επειδή, το θέμα είναι πολύ σοβαρό και επηρεάζει τα εμπορικά δικαιώματα της χώρας μας» τονίζουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και θέτουν μια σειρά απο ερωτήματα προς τους αρμόδιους υπουργούς:
- Αν και πότε ενημερώθηκε ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων και ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας ως αρμόδιος φορέας, για την κατάθεση αίτησης κατοχύρωσης του συγκεκριμένου σήματος;
- Σε ποιες ενέργειες ενημέρωσης των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων προέβησαν; Ενημερώθηκαν τα επιμελητήρια με έδρα νησιά του Αιγαίου και ο ΣΕΤΕ;
- Υπήρξε οποιαδήποτε παρέμβαση από πλευράς ΟΒΙ ενώπιον του EUIPO;
- Σε ποιες ενέργειες προχώρησε το Υπουργείο Εξωτερικών και ιδίως ο αρμόδιος για την Οικονομική Διπλωματία Υφυπουργός;
- Οργανώθηκε από την Κυβέρνηση οποιαδήποτε διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων ή άσκησης άλλων ένδικων βοηθημάτων;
- Σχεδιάζεται κάποια αντίδραση από την πλευρά της Πολιτείας;
Η τουρκική καμπάνια
Καμία τοποθέτηση από ΥΠΕΞ – “Δεν μπορούσε να γίνει ένσταση τότε”
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία επίσημη -τουλάχιστον- αντίδραση ή έστω τοποθέτηση από το Υπουργείο Εξωτερικών, ώστε να γνωστοποιηθεί ποια και πόσο άμεση θα είναι η απάντηση της Ελλάδας στο φιάσκο του “Turkagean”.
Όπως επίσης, δεν έχει γίνει γνωστός ο λόγος για τον οποίο η ελληνική πλευρά δεν έκανε ένσταση το προηγούμενο έτος, το 2021, όταν και κατοχυρώθηκε ο όρος.
Την Τρίτη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, σε τηλεοπτική του συνέντευξη στον ΣΚΑΪ, σημείωσε πως “ο τρόπος με τον οποίο έγινε η καταχώρηση δεν επέτρεψε στο να διατυπωθεί κάποια ένσταση εκείνο το διάστημα”, ξεκαθαρίζοντας ότι “βεβαίως και θα γίνει προσφυγή. Ερευνάται πώς και γιατί έγινε και προφανώς θα υπάρξει πολύ γρήγορα προσφυγή. Δεν παράγει αυτό κάποια πολιτικά ζητήματα αλλά χωρίς αμφιβολία είναι μία αθέμιτη εμπορική πρακτική η οποία και θα προβληθεί. Θα υπάρξει ένσταση από ελληνικής πλευράς και θα αποκατασταθεί”.
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, σημείωσε: “Είχα επισημάνει από την αρχή ότι η προπαγανδιστική καμπάνια του “Turkaegean” έχει προκύψει από έλλειψη φαντασίας του δημιουργικού τους και εντάσσεται στις ανιστόρητες αιτιάσεις της τουρκικής πλευράς με την κλιμακούμενη επιθετικότητα, μέσω της εργαλειοποίησης και του τουρισμού. Για το θέμα αυτό, δέχτηκα μάλιστα επίθεση από ανώνυμους Τούρκους χρήστες του διαδικτύου με ύβρεις και προσβλητικούς χαρακτηρισμούς. Η Ελλάδα αναλαμβάνει όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες και κινείται νομικά για την ακύρωση της απαράδεκτης αυτής καμπάνιας”.