Γράφει για την Κυριακάτικη Kontra News η ΕΛΕΝΗ ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, Δημοσιογράφος, ΕΣΗΕΑ τ. Πρόεδρος ΕΔΟΕΑΠ
Το αυτί τους βέβαια δεν ιδρώνει, αλλά κάποιος πρέπει να τους το λέει σταθερά και συστηματικά. Μέχρι να γίνει συνείδηση όλων ότι η κυβέρνηση αυτή είναι σταθερά… αναποτελεσματική στο θέματα διαχείρισης , συντήρησης και κυρίως αξιοποίησης του πολιτιστικούπλούτου της χώρας.
Κατά πως φαίνεται εκεί στην Πειραιώς ( λέγε με ΝΔ), στο Μαξίμου (λέγε με Μητσοτάκης) και
στη Μπουμπουλίνας (λέγε με Μενδώνη) η δεξιά κουλτούρα ακούει πλούτο και ονειρεύεται
να ιδιωτικοποιήσει ακόμη και τον Παρθενώνα… Και πάλι λίγα και σε κόσμιο ύφος, αλλά πάντως αυστηρά τους τα είπε στη Βουλή πρόσφατα, ο βουλευτής Πάνος Σκουρολιάκος από τα πιο δραστήρια πολιτικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ στον χώρο του Πολιτισμού.
Ως εισηγητής της μειοψηφίας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων (15-3-2023), στην
εισήγησή του ήταν καίριος και σαφής:
• Δίκαια αντιδρά ο Λαός, είπε αρχικά, αναφερόμενος -ως όφειλε άλλωστε- λόγω του
εθνικού πένθους τις ημέρες εκείνες, στις διαρκείς κινητοποιήσεις του λαού μας κατά της
Κυβέρνησης Μητσοτάκη, με αφορμή το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.
• Στηλίτευσε την πολεμική που ασκεί η κυβέρνηση στον Πολιτισμό και τους ανθρώπους του.
• Μέμφθηκε τη ΝΔ για την επιχείρηση ιδιωτικοποίησης των 5 μεγαλύτερων Μουσείων της
χώρας, τη στοχοποίηση των Ελλήνων αρχαιολόγων , την υποβάθμιση των καλλιτεχνικών
σπουδών και των επαγγελματικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών.
• Κατέκρινε ως απαράδεκτο το γεγονός ότι η Νέα Δημοκρατία ανέθεσε ακόμα και τη διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα σε ΜΚΟ, την «Τhe Parthenon Project»!!!
• Η Κυβέρνηση υποβιβάζει κάθε εθνική πολιτισμική υπόθεση σε επίπεδο μη θεσμικών διαμεσολαβητών, χωρίς να ερωτάται κανένας αρμόδιος θεσμός του κυρίαρχου ελληνικού κράτους» τόνισε αυστηρά. Και τέλος :
• Για τις υπό συζήτηση συμφωνίες είπε ότι προσδιορίζονται, με σαφήνεια, οι τομείς συνεργασίας και ανταλλαγών. «Είναι υποχρέωσή μας οι διμερείς αυτές συμφωνίες να έχουν συνέχεια.
• Πρέπει να είμαστε σοβαροί στην πολιτιστική μας πολιτική, για να συζητήσουμε σοβαρά,
να πείσουμε και να μας πάρουν στα σοβαρά και άλλες χώρες γιατί αυτό που συμβαίνει
σήμερα στον Πολιτισμό στην Ελλάδα δεν είναι σοβαρό» κατέληξε.
Αχ! βρε Πάνο Σκουρολιάκο και πάλι λίγα και με το γάντι τους τα είπες!
Σωστό, γιατί σέβεσαι τις αρχές του δημοκρατικού διαλόγου στο Κοινοβούλιο. Αλλά πώς;;;
Αφού κρούεις θύρες… κλειστές και γνωρίζεις ότι αυτά που έχουν συντελεστεί τα τελευταία 4 χρόνια στο χώρο του Πολιτισμού (και όχι μόνο) είναι και πολύ περισσότερα και πολύ χειρότερα. Και αντανακλούν κυρίως τη φασίζουσα αντίληψη που διαπερνά το Σώμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ότι, δηλαδή, «Είμαστε κυβέρνηση και χτυπάμε όποιον θέλουμε, διορίζουμε όποιον θέλουμε, δίνουμε λεφτά σε όποιον θέλουμε, παρακολουθούμε όποιον θέλουμε, αθωώνουμε και καταδικάζουμε όποιον θέλουμε. Σε απλά ελληνικά: Είμαστε το καθεστώς Μητσοτάκη, κάνουμε ότι θέλουμε και δεν δίνουμε λογαριασμό σε κανέναν! Αυτή είναι η πραγματικότητα που ζούμε στο 2023, Σκουρολιάκο μου, όμορφε θεατρίνε της νιότης και των χρόνων που ονειρευόμασταν, μια άλλη Ελλάδα του Πολιτισμού, της Δημοκρατίας και της Αριστεράς…
Όμως, μιας και γιορτάσαμε πριν λίγες ήμερες την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, θα παραθέσω την υπέροχη φράση του Δάσκαλου όλων μας, Κάρολου Κουν: «Δεν κάνουμε θέατρο για το θέατρο. Δεν κάνουμε θέατρο για να ζήσουμε. Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί κι όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στον τόπο μας».
Για τον Κυριάκο Μητσοτάκη η φράση αυτή παραφρασμένη ,διαβάζεται:
«Κάνουμε πολιτική για την πολιτική Δεν κάνουμε Πολιτική για το λαό. Κάνουμε πολιτική για
να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας και όχι το κοινό που μας ακολουθεί κι όλοι μαζί στη ΝΔ,
για να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί μια ακόμη πιο άνιση κοινωνία ένας ψυχικά φτωχός
και άδικος πολιτισμός στον τόπο μας».
Αυτός είναι ο Μητσοτακισμός που πρέπει να γκρεμιστεί στις 21 Μαΐου, στην κάλπη, από τον λαό που τόσο υποτιμούν οι γαλάζιοι «άριστοι» της ανικανότητας και της αρπαχτής.
Θα γίνουν πολλά στο δρόμο για την ύψιστη δημοκρατική διαδικασία. Εμείς λέμε πως μόνο η ενότητα και το ήθος των συνεργαζόμενων δημοκρατικών δυνάμεων του τόπου μπορεί να βάλει φραγμό στη λαίλαπα που ζούμε. Και στηριζόμαστε στον φωτεινό Λόγο δημιουργών σαν τον Κάρολο Κουν για να δώσουμε τη μάχη και να συνεχίσουμε.
«Μόνος ο καθένας μας είναι ανήμπορος. Μόνος ο καθένας από σας, τους πιο κοντινούς στην
προσπάθεια μας, είναι ανήμπορος. Μαζί ίσως κάτι μπορέσουμε να κάνουμε. Το θέατρο, ως
μορφή Τέχνης, δίνει τη δυνατότητα να συνδεθούμε, να συγκινηθούμε, ν’ αγγίξουμε ο ένας τον άλλον, να νιώσουμε μαζί μια αλήθεια.. Να γιατί διαλέξαμε το θέατρο σα μορφή εκδήλωσης του ψυχικού μας κόσμου.» είχε πει ο Δάσκαλος του Θεάτρου και του Θεάτρου Τέχνης.
Έτσι δεν είναι Πάνο Σκουρολιάκο και όσοι αγαπάμε τον Πολιτισμό;;; Θα πρέπει να παλέψουμε για να μην κυβερνήσουν πάλι αυτοί που τον προσβάλουν!
ΙΔΑΝΙΚΟ ΦΙΑΣΚΟ IDEAL!
ΙΔΑΝΙΚΟ θύμα της τουριστικοποίησης της Αθήνας, στον βωμό κι αυτό της νεοφιλελεύθερης ΑνAπτυξης , ένα από τα πιο σημαντικά κινηματογραφικά τοποσημα της Αθήνας, ο κινηματογράφος ΙΝΤΕΑΛ χάνεται! Παρά τις πρόσφατες κυβερνητικές διαβεβαιώσεις για τη διατήρηση της κινηματογραφικής του χρήσης, όλο το ιστορικό Μέγαρο Σλήμαν-Μελά εκμισθώθηκε για 45 χρόνια από τη διοίκηση του ΕΦΚΑ σε επιχειρηματία που έναντι 70.000 ευρώ μηνιαίως θα μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε υπερπολυτελές ξενοδοχείο.
Σιγά σιγά, αλλά καθόλου ταπεινά, το ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας αφήνεται στην ακόρεστη πείνα μιας εξουσίας που πολιτεύεται , μέσω αγοραστών, επιχειρηματιών και ξενοδόχων και οραματίζεται μόνον κέρδη και μια Αθήνα γεμάτη τουρίστες και επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Ο ιστορικός κινηματογράφος της Πανεπιστημίου, το Ιντεάλ θα εξαφανιστεί από τη ζωή μας και δεν θα είναι ο μόνος. Πολύ φοβάμαι ότι την τύχη του θα ακολουθήσουν, με αλλαγή χρήσης και οι κινηματογράφοι Αελλώ, Ίρις και Άστορ.
Είπε ψέματα στη Βουλή η Κυβέρνηση! Σε ερώτηση που κατέθεσαν 52 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με Καταγγελίες για επιζήμια διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ και για την τύχη 13 ακινήτων συμπεριλαμβανομένου και του διατηρητέου Μεγάρου Σλήμαν Μελά (Πανεπιστημίου 46), ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Π. Τσακλόγλου απάντησε: «Κανένα ακίνητο του e-ΕΦΚΑ δεν βρίσκεται σε διαδικασία εκποίησης».
Τι κουτοπονηριά! Να απαντάς με τη μισή αλήθεια ενώ γνωρίζεις ότι ψεύδεσαι, αφού με απόφαση του Δ.Σ. του e-ΕΦΚΑ κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού στην τουριστική εταιρεία.
Στις 17/1/2023 υπογράφηκε η σύμβαση εκμίσθωσης. Είχε προηγηθεί η κατάθεση κλειστών προσφορών για την εκμίσθωση του ιστορικού κτιρίου, συμπεριλαμβανομένου και του «Ιντεάλ», για 35 χρόνια με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον 10. Και όπως διαβάσαμε, ο χώρος θα μετατραπεί σε υπερπολυτελές ξενοδοχείο. Με απλά λόγια, ένας πνεύμονας πολιτισμού και τέχνης, ο παλαιότερος αυτή τη στιγμή εν λειτουργία κινηματογράφος της Αθήνας, για τον ΕΦΚΑ αντιμετωπίζεται ως ξενοδοχειακός χώρος, για μηνιαία αργύρια 70.000ευρω.
Κι επειδή ούτε θάρρος, ούτε φιλότιμο έχουν οι ψευδόμενοι κυβερνώντες , το ψάχνουν οι ενδιαφερόμενοι και οι ερωτώντες βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. το θέμα και κινητοποιούνται με εκδηλώσεις αντίδρασης στο κέντρο της πόλης σήμερα Κυριακή. Υπάρχει άραγε ελπίδα; Φοβάμαι πως όχι…
Eρωτήση: Τι ντροπή, τέτοια ντροπή
ΕΧΑΣΕ ΚΑΝΕΊΣ ΤΗ ΝΤΡΟΠΗ ΤΟΥ για να την βρουν οι δύο εικονιζόμενοι στη φωτογραφία πολιτικοί της ΝΔ;;; Θέλει καντάρια θράσους για να ποζάρει το δίδυμο της φωτογραφίας σε παλαιάς κοπής , κατ’ οίκον, προεκλογική συγκέντρωση στην Κηφισιά. Την ανέβασε στο Διαδίκτυο προκλητικά ο ίδιος ο Άδωνις Γεωργιάδης χωρίς ίχνος ντροπής, την ίδια ώρα που βοά το πανελλήνιο για την εξωφρενική και χαριστική απαλλαγή του υφυπουργού Ανάπτυξης Νίκου Παπαθανάση (δίπλα του), από την Eurobank μέσω DoValue , από τη ΡΗΤΗ ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΟΥ ΕΓΓΥΗΤΗ σε δάνειο της εταιρείας του.
Τι να… διδάσκουν, άραγε, με το μικρόφωνο στο χέρι οι δύο συνεργάτες ΝΔυπουργοί; Απλά μαθήματα δανειακής οικονομίας ή πώς να πιστολιάζετε το δάνειο σας και μετά να την κάνετε με ελαφρά πηδηματάκια κι ένα διακανονισμό της δεκάρας, για να απαλλαγείτε από τις υποχρεώσεις του εγγυητή;
Τι υπόσχονται στους πάμπλουτους ψηφοφόρους τους (αν κρίνουμε από τα έργα στο αστικό σαλόνι της φωτο) οι δύο πονηροί πολιτευτές που θα έλεγε και ο Σαββόπουλος;;; Ότι και τα δικά τους δάνεια θα τύχουν τέτοιας σκανδαλώδους ευνοϊκής μεταχείρισης από τις Τράπεζες αν ψηφίσουν ΝΔ στις 21 Μαΐου;;;
«Αχ! Τι ντροπή τέτοια ντροπή, Μάνα μου και πως βγαίνει. Όσο κι αν τρέξει ο ποταμός, Μάνα μου δεν την πλένει.», που θα έλεγε ο Ιάκωβος Καμπανέλης.
Και τι θα πουν, στους δεκάδες χιλιάδες απλούς πολίτες και εγγυητές που χάνουν καθημερινά τα μοναδικά τους σπίτια σε πλειστηριασμούς, γιατί οι τράπεζες αρνούνται κάθε διακανονισμό που τους προτείνεται;;; Κάνε όπως ο Παπαθανάσης;;;
«Όταν κουνάς το δάχτυλο στους άλλους, οφείλεις να είσαι πάνλευκος», υποστήριξε τον παρατυπήσαντα ή και παρανομήσαντα (;;;) Παπαθανάση, ο Άδωνις των αρχειοθετημένων αδιευκρίνιστων! Και κουνώντας το δάκτυλο και το… κινητό του στη Βουλή αποκάλυψε την… ΑΛΗΘΕΙΑ : «Μην κουνάτε το δάχτυλο στον Παπαθανάση, που τόλμησε να μεταβιβάσει το 50% του σπιτιού στα παιδιά του»!!! Την ίδια ώρα το Διεθνές Ινστιτούτο Τύπου (IPI) για μια ακόμη φορά βάζει την Ελλάδα στον χάρτη του παρατηρητηρίου για την ελευθερία του Τύπου!
Αφορμή οι απειλές του Νίκου Παπαθανάση κατά του Documento, ότι θα προ-
σφύγει εναντίον της εφημερίδας μετά τη μεγάλη αποκάλυψη.
Για την ιστορία. Όταν η Τράπεζα προσπάθησε να κατασχέσει περιουσία Παπαθανάση διαπίστωσε ότι είχε μεταβιβάσει παράνομα όλα τα περιουσιακά στοιχεία στη σύζυγο και τα παιδιά του! Τον πήγε στο δικαστήριο και κέρδισε την υπόθεση σε πρώτο βαθμό. Πριν από την εκδίκαση της έφεσής του, ο υπουργός κατέληξε σε συμφωνία με τον τραπεζικό servicer DoValue, και αφού κατέβαλε ένα χαμηλό χρηματικό ποσό αφαιρέθηκε από εγγυητής του δανείου της Δομόπολις. ΗΘΙΚΟ ΔΙΔΑΓΜΑ, γίνε κι εσύ υπουργός για να σώσεις το σπίτι σου. Τι ντροπή! Ηθική, Τραπεζική και Πολιτική…
Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ
Ο ΤΡΊΤΟΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΗΓΗΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ της Θεσσαλονίκης, «Η Θεσσαλονίκη των Βυζαντινών», σελιδοποιήθηκε και πήρε σειρά να εκτυπωθεί. Έχει 240 σελίδες και 180 έγχρωμες φωτογραφίες. Θα τον έχουμε στα χέρια μας πριν από τη Μεγάλη Εβδομάδα. Από τις εκδόσεις Επίκεντρο έγινε δοκιμαστική ηλεκτρονική εκτύπωση του βιβλίου στα χρώματα και τη μορφή που θα κυκλοφορήσει τυπωμένο. Το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό, όπως δείχνει και η φωτογραφία.
H λαμπρότερη εποχή της Θεσσαλονίκης είναι η χιλιόχρονη παλαιοχριστιανική
και βυζαντινή περίοδος. Στον καιρό της βυζαντινής αυτοκρατορίας ήταν η δεύτερη μεγάλη πόλη της, η συμβασιλεύουσα, που άσκησε ιδιαίτερη πολιτιστική ακτινοβολία στους γύρω λαούς. Την ίδια περίοδο η Θεσσαλονίκη υπήρξε κέντρο κοινωνικών και ιδεολογικών συγκρούσεων και αδιάλειπτης πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας, που συνδύαζε την ιδεολογία του χριστιανισμού με τη φιλολογική και καλλιτεχνική αρχαιοελληνική παράδοση.
Σημαντική κληρονομιά της βυζαντινής Θεσσαλονίκης, στην Ελλάδα και τον κόσμο,
είναι το πλούσιο καλλιτεχνικό απόθεμα των μνημείων της. Τα δεκαεφτά μνημεία
της, χαρακτηρισμένα ως Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, προβάλλουν τη Θεσσαλονίκη ως μοναδικό «μουσείο» της βυζαντινής αρχιτεκτονικής και τέχνης από τον 5ο έως τον 15ο αιώνα.
Ο Ιστορικός και Περιηγητικός Οδηγός, της Θεσσαλονίκης , που αποτελεί και τη σημερινή ΚΟΝΤΡΑ Πρόταση μας για τις αναγνωστικές, αλλά και ταξιδιωτικές επιλογές σας, τα μνημεία αυτά έχει ως άξονα, δίνοντας παράλληλα το ιστορικό, κοινωνικό και ιδεολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκαν.
Το βιβλίο, με την εξαιρετική επιμέλεια του έγκριτου Σαλονικιού δημοσιογράφου
Χρίστου Ζαφείρη, έχει πλούσιο ενημερωτικό και εικαστικό υλικό και ευελπι-
στεί να κάνει γνωστότερη και αγαπητότερη στο πλατύ κοινό μια σπουδαία επο-
χή και μια σημαντική ιστορική φάση της πολυύμνητης πόλης.
Από τα περιεχόμενα του ενδεικτικά μόνο ξεχωρίζουν τα κεφάλαια: Θεσσαλονίκη,
μητρόπολη του Χριστιανισμού – Χρονολόγιο παλαιοχριστιανικής και βυζαντινής Θεσσαλονίκης – Η Θεσσαλονίκη στην αυγή της νέας θρησκείας – Οι «σκοτεινοί αιώνες» της Θεσσαλονίκης (7ος-8ος αι.) – Θεσσαλονίκη, «μακάρων γη»
– Μεσοβυζαντινή περίοδος (9ος-12ος αι.) – Η Χρυσή Εποχή των Παλαιολόγων – Υστεροβυζαντινή περίοδος (13ος-14ος αι.) – Ιστορικοί σταθμοί, ιδεολογικές κινήσεις και πρόσωπα – Τα μνημεία της Θεσσαλονίκης στο βυζαντινό λυκόφως – Η βυζαντινή πολιτεία και κοινωνία – Διοίκηση, Οικονομία, Εκκλησία, Γαστρονομία, Μουσική – Τα βυζαντινά μοναστήρια. Όπως αντιλαμβάνεστε ο λόγος που προτείνουμε να το διαβάσετε είναι γιατί δεν πρόκειται απλώς για ένα τουριστικό, ταξιδιωτικό οδηγό, αλλά για ένα βιβλίο «Ευαγγέλιο» της Θεσσαλονίκης των βυζαντινών χρόνων.