Μια πρώτη αντίδραση υπήρξε σήμερα το πρωί από το Μέγαρο των Ηλυσίων Πεδίων αναφορικά με δημοσιεύματα πολλών ευρωπαϊκών εφημερίδων για τον τρόπο λειτουργίας στον τομέα των μεταφορών της εταιρίας UBER και το αν και κατά ποσό ο Εμανουέλ Μακρόν υπήρξε στη Γαλλία προνομιακός συνομιλητής της κατά την περίοδο 2014-2016 που ήταν στο υπουργείο Οικονομικών, επί προεδρίας Φρανσουά Ολάντ.

Σύμφωνα με «απάντηση επί της αρχής» που έδωσε η προεδρία της Δημοκρατίας σε ερωτήσεις της εφημερίδας Le Monde η οποία έφερε στη δημοσιότητα το θέμα στη Γαλλία, ο Εμανουέλ Μακρόν, ως υπουργός «φυσικά ήταν εκείνη την εποχή σε επαφές με τις εμπλεκόμενες εταιρίες στις βαθιές αλλαγές του τομέα των μεταφορικών υπηρεσιών, διευκολύνοντας στην άρση κάποιων διοικητικών ή ρυθμιστικών εμποδίων».
Το ζήτημα έχει ήδη λάβει πολιτικές διαστάσεις στη Γαλλία με την αντιπολίτευση να θεωρεί προβληματικές τις τότε δραστηριότητες Μακρόν, ενώ εκ παραλλήλου η γαλλική Εθνοσυνέλευση τοποθετείται σήμερα επί της πρότασης μομφής που κατέθεσαν την προηγούμενη εβδομάδα τα κόμματα της αριστεράς και που σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις δεν θα υπερψηφιστεί.
Τη διαρροή έφερε στο φως της δημοσιότητας ο Guardian, ενώ αφορά σε περισσότερα από 124.000 έγγραφα που αποκαλύπτουν τις απαράδεκτες πρακτικές που βοήθησαν στη μετατροπή της εταιρείας σε μία από τις πιο διάσημες εξαγωγές της Silicon Valley. Τα έγγραφα καλύπτουν μία περίοδο πέντε χρόνων κατά τα οποία η Uber διοικούνταν από τον συνιδρυτή της Travis Kalanick. Επιδίωξη του ίδιου ήταν να επιβάλει την υπηρεσία ταξί σε όλο τον κόσμο, ακόμη και αν αυτό σήμαινε παραβίαση νόμων και κανονισμών για τα ταξί. Όπως όλα δείχνουν, η Uber προσπάθησε να ενισχύσει την υποστήριξη στην επέκτασή της, εν μέσω σφοδρών παγκόσμιων αντιδράσεων, προσεγγίζονταν προέδρους, δισεκατομμυριούχους, ολιγάρχες και βαρόνους των μέσων ενημέρωσης.
Οι διαρροές δείχνουν ότι τα στελέχη της Uber γνώριζαν ακριβώς τις παραβάσεις του νόμου που διέπραττε η εταιρεία με έναν από αυτούς να αστειεύεται ότι έχει γίνει «πειρατής», ενώ ένας άλλος παραδέχεται: «είμαστε απλά γ@@@@@@α παράνομοι». Τα αρχεία καλύπτουν την περίοδο 2013-2017, ενώ εμπεριέχουν περισσότερα από 83.000 mail, iMessages και WhatsApp. Συχνά ο Kalanick ανταλλάσσει απροκάλυπτα στοιχεία με την κορυφαία ομάδα των στελεχών του.
Σε σειρά μηνυμάτων ο Kalanick αποπαίρνει άλλα στελέχη που εκφράζουν τις ανησυχίες τους για την αποστολή οδηγών της Uber σε μία συγκέντρωση διαμαρτυρίας στη Γαλλία, επειδή αυτό θα τούς έβαζε σε κίνδυνο από οργισμένους αντιπάλους της εφαρμογής οδηγών. «Νομίζω ότι αξίζει τον κόπο. Η βία εγγυάται την επιτυχία», τούς απαντάει.
Πώς εμπλέκονται στο σκάνδαλο κορυφαίοι πολιτικοί
Στα έγγραφα υπάρχουν, ακόμα, μηνύματα που αντάλλαξε ο Kalanick με τον Eμμανουέλ Μακρόν ο οποίος βοήθησε κρυφά την εταιρεία στη Γαλλία όταν ήταν υπουργός Οικονομικών, δίνοντας στα στελέχη της άμεση και συχνή πρόσβαση στον ίδιο και το προσωπικό του. Όπως προκύπτει ο γάλλος πρόεδρος κατέβαλλε μεγάλη προσπάθεια να βοηθήσει την Uber, λέγοντας μάλιστα στα στελέχη της ότι είχε μεσολαβήσει για μια μυστική «συμφωνία» με τους αντιπάλους της στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο.
Εκείνη την εποχή όταν ο σημερινός καγκελάριος της Γερμανίας, Όλαφ Σολτς, ήταν δήμαρχος του Αμβούργου, αντιτάχθηκε στους λομπίστες της Uber και επέμεινε στην καταβολή ελάχιστου μισθού στους οδηγούς, με αποτέλεσμα ένα από τα στελέχη της εταιρείας να τον χαρακτηρίζει «πραγματικό κωμικό». Ο Τζο Μπαιντεν ως αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, τότε, καθυστέρησε σε μια συνάντηση με την εταιρεία στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός. Αναφερόμενος στο περιστατικό, ο Kalanick σημείωσε σε συνάδελφό του ότι «έβαλα τους ανθρώπους μου να τον ενημερώσουν ότι κάθε λεπτό που αργεί, είναι ένα λεπτό λιγότερο που θα έχει μαζί μου». Μετά τη συνάντηση ο Μπάιντεν φαίνεται να τροποποίησε την προετοιμασμένη ομιλία του στο Νταβός για να κάνει μία αναφορά σε κάποιον CEO του οποίου η εταιρεία θα έδινε σε εκατομμύρια εργαζόμενους «την ελευθερία να εργάζονται όσες ώρες επιθυμούν και να διαχειρίζονται τη ζωή τους όπως επιθυμούν».
Τι απαντά η Uber
Απαντώντας στις διαρροές η Uber παραδέχτηκε ότι έχουν γίνει «λάθη και παραλείψεις», ωστόσο σημείωσε ότι, από το 2017, όταν ανέλαβε την ηγεσία της ο σημερινός διευθύνων σύμβουλός της, Dara Khosrowshahi, έχει μεταμορφωθεί. «Δεν δικαιολογήσαμε και δεν θα δικαιολογήσουμε συμπεριφορές του παρελθόντος που σαφώς δεν συνάδουν με τις σημερινές μας αξίες. Αντ’ αυτού, ζητάμε από το κοινό να μας κρίνει με βάση αυτά που κάναμε τα τελευταία πέντε χρόνια και αυτά που θα κάνουμε τα επόμενα χρόνια», σημείωσε η εταιρεία.
Εκπρόσωπος του Kalanick δήλωσε ότι οι πρωτοβουλίες επέκτασης του κολοσσού στις μεταφορές, «καθοδηγούνταν από περισσότερους από εκατό ηγέτες σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο και ανά πάσα στιγμή υπό την άμεση εποπτεία και με την πλήρη έγκριση των ισχυρών ομάδων νομικής, πολιτικής και συμμόρφωσης της Uber».
Ανακοίνωση Χρ. Σπίρτζη για σκάνδαλο Uber
Ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ,Χρήστος Σπίρτζης για το σκάνδαλο Uber αναφέρει ότι «παρά τις διεθνείς αποκαλύψεις για την εταιρεία Uber, που συγκλονίζουν Ευρώπη και Αμερική, στη χώρα μας, η ΝΔ και τα στελέχη της αλλά και πολλά συστημικά ΜΜΕ, που είχαν αναλάβει εργολαβικά την υπεράσπιση της, αλλά και την σπίλωση και κατασυκοφάντηση του ΣΥΡΙΖΑ, έχουν πιεί το αμίλητο νερό…
Πώς να μιλήσουν άλλωστε όταν, ως αξιωματική αντιπολίτευση η ΝΔ, κορυφαία στελέχη της και στρατευμένα ΜΜΕ, στήριξαν δημόσια την εταιρεία Uber και άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, λειτουργώντας με τον τρόπο ακριβώς, που αποκαλύπτεται από διεθνή μέσα;
Πώς να μιλήσουν σήμερα για την διαπλοκή πολιτικών σε όλη την Ευρώπη με την εταιρεία Uber και τους τρόπους που παρέμβαιναν, για τις αλλαγές στους Νόμους και την απορρύθμιση επαγγελμάτων, προς όφελος πολύ λίγων συγκεκριμένων εταιρειών, όταν λειτούργησαν με τον ίδιο τρόπο, λασπώνοντας και λοιδορώντας εμάς, σε προσωπικό και πολιτικό επίπεδο;
Κύριε Μητσοτάκη, μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου της UBER από “θρασείς” δημοσιογράφους που λένε αλήθειες, είστε υποχρεωμένος να μας απαντήσετε :
Ποια στελέχη της ΝΔ είχαν συναντηθεί με την Uber και γιατί την υποστήριζαν με τόσο πάθος; Ποια στελέχη της ΝΔ είχαν συναντηθεί με άλλες εταιρείες διαμεσολάβησης, ιδιαίτερα μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου για την Uber και γιατί τις υποστηρίζατε με τόσο πάθος;
Γιατί τρία χρόνια ακυρώσατε στην πράξη τον Ν.4530/18 για τις εταιρείες διαμεσολάβησης;
Γιατί τρία χρόνια δεν ενεργοποιήσατε την ηλεκτρονική πλατφόρμα ελέγχου της ελάχιστης χρονοχρέωσης και δεν ελέγχετε τις εταιρείες διαμεσολάβησης, που ασκούν μεταφορικό έργο και τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό και τέλος
Γιατί «διαμεσολαβήσατε» για να παραδοθεί το Συνδικαλιστικό κίνημα των ΤΑΞΙ σε αρεστούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη;
Η αλήθεια που σήμερα αποδεικνύεται είναι ότι δεν προτιμήσαμε να εξυπηρετήσουμε συγκεκριμένα συμφέροντα, παρά τις μεγάλες πιέσεις, σε βάρος του ελληνικού λαού, σε αντιδιαμετρικά αντίθετη πολιτική από τον κ. Μητσοτάκη, την κυβέρνηση του και τoυς συνοδοιπόρους του.
Η αλήθεια αποκαλύπτεται καθημερινά, για κάθε ζήτημα που ο κ. Μητσοτάκης, τα στελέχη της ΝΔ και οι συνοδοιπόροι τους, μας λοιδόρησαν, μας συκοφάντησαν, μας στοχοποίησαν, παραπληροφορώντας τον ελληνικό λαό … »
Να θυμίσουμε μερικά από όσα έλεγαν, γιατί δεν μένουν μόνο τα γραπτά: