Το ίδιο δημοσίευμα αναφέροντας ότι οι ελληνικές αρχές δήλωσαν ότι σκοπός ήταν «να σταθεροποιήσουν το σκάφος», οι NYT αναφέρουν ότι «οι επικριτές εξέφρασαν φόβους ότι οι Έλληνες μπορεί να προσπαθούσαν να ρυμουλκήσουν τους μετανάστες έξω από τη δικαιοδοσία τους».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το αμερικανικό δημοσίευμα, επικαλούμενο ειδικούς αναφέρει ότι οι ελληνικές αρχές παραβίασαν τη ναυτική νομοθεσία. Νόμος της Ευρωπαϊκής Ένωσης του 2014 «για τη θέσπιση κανόνων επιτήρησης των εξωτερικών θαλάσσιων συνόρων» συγκαταλέγει μεταξύ των κριτηρίων διάσωσης «την ύπαρξη αιτήματος για βοήθεια, αν και το αίτημα αυτό δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας για τον προσδιορισμό της ύπαρξης κατάστασης κινδύνου».
Άλλοι κριτήρια που αφορούν στους όρους διάσωσης είναι σύμφωνα μ τους NYT «η αξιοπλοΐα του σκάφους και η πιθανότητα το σκάφος να μην φτάσει στον τελικό προορισμό του», «ο αριθμός των επιβαινόντων σε σχέση με τον τύπο και την κατάσταση του πλοίου» και «η διαθεσιμότητα των απαραίτητων προμηθειών όπως καύσιμα, νερό και τρόφιμα μέχρι την ακτή». Επιπλέον κριτήρια αποτελούν:
«Παρουσία ειδικευμένου πληρώματος και διοίκηση του σκάφους», «διαθεσιμότητα και ικανότητα εξοπλισμού ασφάλειας, πλοήγησης και επικοινωνίας», «παρουσία ατόμων στο πλοίο που χρειάζονται επειγόντως ιατρική βοήθεια», «παρουσία νεκρών ατόμων στο πλοίο» και «παρουσίας εγκύων γυναικών ή παιδιών στο πλοίο».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ίδιο δημοσίευμα αναφερόμενο στον Κυριάκο Μητσοτάκη και στην αντιμεταναστευτική πολιτική του σημειώνει ότι «η σκληρή γραμμή για το μεταναστευτικό έχει αποδειχθεί δημοφιλής στο εσωτερικό της χώρας και στην ΕΕ».
«Εάν το ελληνικό λιμενικό αναγνώρισε ότι το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο, και αυτή είναι μια αντικειμενική εκτίμηση, θα έπρεπε να είχε προσπαθήσει να το διασώσει ό,τι κι αν συνέβαινε», δήλωσε στους NYT η δικηγόρος με ειδίκευση στο ναυτικό δίκαιο και τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Κέντρο AIRE, Μαρκέλλα Ιώ Παπαδούλη.
Επιπλέον το ίδιο δημοσίευμα αναφέρει στις αντιφάσεις του λιμενικού που εντοπίζονται και με βάση τη οργάνωση Alarm phone η οποία είχε επικοινωνία με πρόσφυγες στο σκάφος και καταγγέλλει ότι το αλιευτικό σκάφος παρέμεινε στο ίδιο σημείο ανοιχτά της Πύλου για τουλάχιστον πολλές ώρες, πριν βυθιστεί πλέοντας ακυβέρνητο και άρα σε κίνδυνο.
Κατά τα άλλα το αμερικανικό δημοσίευμα αναφέρεται στα όσα δήλωσε ο εκπρόσωπος του λιμενικού και σε δικαστικά έγγραφα που περιήλθαν στην κατοχή του και αφορούν καταθέσεις του καπετάνιου του πλοίου Faithful Warrior, Παναγιώτη Κωνσταντινίδη καθώς επίσης και όσα είπαν στις δικαστικές αρχές στελέχη του λιμενικού.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την κατάθεση του κ. Κωνσταντινίδη, έλαβε οδηγία από τις αρχές να αποπλεύσει από την περιοχή αναφέρει ότι «μια γυναίκα που απάντησε στο τηλέφωνο της ναυτιλιακής εταιρείας που κατέχει το ελληνικό φορτηγό πλοίου Faithful Warrior δήλωσε ότι το Λιμενικό πει στην εταιρεία να μην σχολιάσει τις έρευνες για την τραγωδία.