Εντός των εγκαταστάσεων του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, στο εμπορικό τμήμα όπου κατά κύριο λόγο ελλιμενίζονται επιβατικά πλοία και κρουαζιερόπλοια, ρυμουλκήθηκε το αντιτορπιλικό «Βέλος», όπου αναμένεται να γίνει περαιτέρω επιθεώρηση του πλοίου και να αποφασιστούν οι περαιτέρω ενέργειες.
Νωρίτερα επιχείρηση είχε στηθεί για να στεγανοποιηθεί το ρήγμα που έχει προκληθεί από τους θυελλώδεις ανέμους, στην πρύμνη του ιστορικού αντιτορπιλικού πλοίου «Βέλος», είναι σε εξέλιξη από το πρωί της Κυριακής. Στο σημείο βρίσκεται ρυμουλκό ενισχύοντας την σταθερότητα του πλοίου, ενώ βούτηξε και δύτης για να διαπιστωθεί το μέγεθος της ζημιάς.
Η Ρένα Δούρου με ανάρτησή της, κάνει λόγο για «εμμονή» του υπουργείου Άμυνας «να κρατά το ιστορικό πλοίο εκτεθειμένο στις ριπές του Βαρδάρη αρνούμενο να το μεταφέρει, όπως ζητά και ο ΣΦΕΑ στο Πάρκο ναυτικής παράδοσης στο Π. Φάληρο».
Υπενθυμίζει, ταυτόχρονα, ότι η ίδια μαζί με βουλεύτριες και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε σχετική ερώτηση προς των υπουργό Εθνικής Άμυνας «ζητώντας να μάθουμε το “πότε και με ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα ικανοποιήσει επιτέλους το πάγιο αίτημα σύσσωμου του δημοκρατικού κόσμου, του ΣΦΕΑ, όσων συμμετείχαν στο “Κίνημα του Ναυτικού 73”, σχετικά με την άμεση και ασφαλή μεταφορά του ΜΜΑ “Βέλος” στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο του Παλαιού Φαλήρου”».
Το υπουργείο ανταποκρίθηκε στις 7 Αυγούστου, με την απάντηση να ενισχύει τις ανησυχίες, όπως υπογραμμίζει χαρακτηριστικά η Ρένα Δούρου, «καθώς επιβεβαίωσε ότι δεν πρόκειται να γίνει η μετακίνηση του πλοίου στο ασφαλές Πάρκο Ναυτικής παράδοσης».
Η τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, παραθέτει την απάντηση του υπουργείου, «μια απάντηση που διαψεύστηκε από τα γεγονότα που παραλίγο να οδηγήσουν στη βύθιση του πλοίου»:
«(…) Αναφορικά με τη θέση ελλιμενισμού του ΜΑΑ Α/Τ ΒΕΛΟΣ, έχουν ληφθεί υπόψη, τόσο η γεωγραφία και η ναυτιλιακή θέση του λιμένος, όσο και οι συνήθεις επικρατούσες καιρικές συνθήκες. Τα δε θέματα ασφαλείας που εμπίπτουν στις προβλέψεις ISPS Code αντιμετωπίζονται, αφενός μέσω της εφαρμογής των αντίστοιχων διατάξεων ασφαλείας του ΠΝ και αφετέρου μέσω της συνεργασίας του πληρώματος με την ΕΛ.ΑΣ. και το Λιμενικό Σώμα. Σε κάθε περίπτωση, το ΠΝ έχει λάβει όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας και συντήρησης του πλοίου, συνεργαζόμενο στενά με την ΕΛ.ΑΣ. και το Λιμενικό Σώμα, καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής του στο λιμένα της Θεσσαλονίκης, ενώ πραγματοποιήθηκαν εργασίες συντήρησης που απαιτούσαν μεγάλο χρονικό διάστημα αποκατάστασης και πλέον εντάχθηκαν νέοι χώροι διαθέσιμοι για επίσκεψη, κατόπιν άρσης των υγειονομικών περιορισμών».
«Η έκθεση σε κίνδυνο καταστροφής των εθνικών μας συμβόλων δεν δύναται να περνάει απαρατήρητη», σημειώνει η ίδια, «παρακολουθούμε το χρονικό μιας προδιαγεγραμμένης καταστροφής «εν ευθέτω χρόνων» και όχι μια συγκυρία. Με ονοματεπώνυμο όσον αφορά τις ευθύνες».
Η ανάρτηση της Ρένας Δούρου
Οι σοβαρές ζημιές που υπέστη από την κακοκαιρία το Βέλος, το σύμβολο του Αντιδικτατορικού αγώνα και πλωτό μουσείο του Πολεμικού Ναυτικού που βρίσκεται αγκυροβολημένο στη Νέα Παραλία από τον Σεπτέμβριο του 2019, ήσαν προδιαγεγραμμένες. Και αυτό λόγω της εμμονής του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να κρατά το ιστορικό πλοίο εκτεθειμένο στις ριπές του Βαρδάρη αρνούμενο να το μεταφέρει, όπως ζητά και ο ΣΦΕΑ στο Πάρκο ναυτικής παράδοσης στο Π. Φάληρο.
Φέτος τον Ιούλιο κατέθεσα μαζί με βουλεύτριες και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ, για άλλη μία φορά, σχετική ερώτηση προς τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, ζητώντας να μάθουμε το “πότε και με ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα ικανοποιήσει επιτέλους το πάγιο αίτημα σύσσωμου του δημοκρατικού κόσμου, του ΣΦΕΑ, όσων συμμετείχαν στο “Κίνημα του Ναυτικού 73”, σχετικά με την άμεση και ασφαλή μεταφορά του ΜΜΑ “Βέλος” στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο του Παλαιού Φαλήρου”.
Η απάντηση που λάβαμε στις 7 Αυγούστου ενίσχυσε τις ανησυχίες καθώς επιβεβαίωσε ότι δεν πρόκειται να γίνει η μετακίνηση του πλοίου στο ασφαλές Πάρκο Ναυτικής παράδοσης. Συγκεκριμένα η απάντηση έλεγε ότι αυτή “θα εξετασθεί στο μέλλον” και ότι “η επιστροφή του (σσ του “Βέλους”) στο Φλοίσβο θα πραγματοποιηθεί εν ευθέτω χρόνω”. Οι νέες σοβαρές ζημιές στο ιστορικό πλοίο επιβάλλουν άμεση αλλαγή ρότας. Επιβάλλουν την άμεση μετακίνηση του “Βέλους” εδώ και τώρα, πριν αυτό το κομμάτι του αντιδικτατορικού αγώνα, κομμάτι ιστορικής Μνήμης, καταστραφεί…
Για την ιστορία θυμίζουμε την απάντηση τον Αύγουστο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας τον περασμένο Αύγουστο, μια απάντηση που διαψεύστηκε από τα γεγονότα που παραλίγο να οδηγήσουν στη βύθιση του πλοίου: “(…) Αναφορικά με τη θέση ελλιμενισμού του ΜΑΑ Α/Τ ΒΕΛΟΣ, έχουν ληφθεί υπόψη, τόσο η γεωγραφία και η ναυτιλιακή θέση του λιμένος, όσο και οι συνήθεις επικρατούσες καιρικές συνθήκες. Τα δε θέματα ασφαλείας που εμπίπτουν στις προβλέψεις ISPS Code αντιμετωπίζονται, αφενός μέσω της εφαρμογής των αντίστοιχων διατάξεων ασφαλείας του ΠΝ και αφετέρου μέσω της συνεργασίας του πληρώματος με την ΕΛ.ΑΣ. και το Λιμενικό Σώμα. Σε κάθε περίπτωση, το ΠΝ έχει λάβει όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας και συντήρησης του πλοίου, συνεργαζόμενο στενά με την ΕΛ.ΑΣ. και το Λιμενικό Σώμα, καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής του στο λιμένα της Θεσσαλονίκης, ενώ πραγματοποιήθηκαν εργασίες συντήρησης που απαιτούσαν μεγάλο χρονικό διάστημα αποκατάστασης και πλέον εντάχθηκαν νέοι χώροι διαθέσιμοι για επίσκεψη, κατόπιν άρσης των υγειονομικών περιορισμών”.
Η έκθεση σε κίνδυνο καταστροφής των εθνικών μας συμβόλων δεν δύναται να περνάει απαρατήρητη. Παρακολουθούμε το χρονικό μιας προδιαγεγραμμένης καταστροφής «εν ευθέτω χρόνων» και όχι μια συγκυρία. Με ονοματεπώνυμο όσον αφορά τις ευθύνες. Το Βέλος συνιστά ένα μοναδικό εθνικο σύμβολο και σπάνιας αξίας τεκμήριο ιστορικής μνήμης. Εκείνο που εξισώνει τον πρόσφατο αγώνα για ελευθερία και δημοκρατία, μόλις πριν από πενήντα χρόνια, με τις μακραίωνες ελληνικές αξίες στον τόπο που γέννησε τη δημοκρατία.
Οι σοβαρές ζημιές που υπέστη από την κακοκαιρία το Βέλος, το σύμβολο του Αντιδικτατορικού αγώνα και πλωτό μουσείο του Πολεμικού Ναυτικού που βρίσκεται αγκυροβολημένο στη Νέα Παραλία από τον Σεπτέμβριο του 2019, ήσαν προδιαγεγραμμένες. Και αυτό λόγω της εμμονής του υπουργείου… pic.twitter.com/J4CvyywaQQ
— Ρένα Δούρου (@RenaDourou) November 19, 2023
Το 1994 χαρακτηρίστηκε ως Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα
Πρόκειται για πλοίο που ναυπηγήθηκε στην Βοστώνη των ΗΠΑ και έλαβε την ονομασία USS «CHARRETTE» DD 581, καθελκύστηκε στις 3 Ιουνίου του 1942 και υπηρέτησε επί 32 χρόνια στο Πολεμικό Ναυτικό της της Ελλάδας σε αποστολές και ασκήσεις. Είναι ένα πλοίο με πλούσια ιστορία αφού πέρα από την υπηρεσία του στο Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας είναι και βετεράνος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου καθώς αποτέλεσε μάχιμο πλοίο που πολέμησε στις ναυτικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ στον Ειρηνικό Ωκεανό. Σε αυτές τις επιχειρήσεις του Αμερικάνικου Ναυτικού κατά των Ιαπώνων στα νερά του Ειρηνικού Ωκεανού το, τότε, USS «CHARRETTE» DD 581 έδρασε ως πλοίο υποστηρίξεως αεροπλανοφόρων, πλοίο ανθυποβρυχιακής και αντιαεροπορικής προστασίας νηοπομπών ενώ βύθισε ένα ιαπωνικό υποβρύχιο όπως και έτερο πλοίο των Ιαπώνων.
Του απονεμήθηκαν δεκατρείς σταυροί μάχης όπως και άλλα παράσημα στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1958 το πλοίο παραχωρήθηκε στο τότε Ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό αφού εκσυγχρονίστηκε στα ναυπηγεία Long Beach της Καλιφόρνιας μαζί με τρία ίδιου τύπου, μια παραχώρηση που είχε γίνει στο πλαίσιο αμοιβαίας βοήθειας ΗΠΑ – Ελλάδας. Το πλοίο που χτίστηκε από 3.050 τόνους ατσάλι πέρα από τον μακρινό Ειρηνικό Ωκεανό αποτέλεσα ένα σημαντικό πλοίο για το ΠΝ στο σκληρό ελληνικό Αιγαίο. Παροπλίσθηκε στις 26 Φεβρουαρίου 1991 ενώ ήταν το 1994 όταν χαρακτηρίστηκε ως Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα (Μ.Α.Α). Σήμερα υπάρχουν μόλις τέσσερα πλοία του τύπου από τα 175 του τύπου που είχαν ναυπηγηθεί σε όλο τον κόσμο. Το αντιτορπιλικό «Βέλος» είχε δέσει στο ανατολικό τμήμα της παραλίας της Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριου του 2019 και η υποδοχή των πολιτών είχε επίσημα ξεκινήσει Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου ενώ μέχρι σήμερα ο αριθμός των επισκεπτών που δέχτηκε στη Θεσσαλονίκη ξεπερνά τους 250.000.
Οι άνεμοι το έριξαν στο κρηπίδωμα
Με τις δυνατές ριπές ανέμου και τα κύμα κλήθηκε να αναμετρηθεί το ιστορικό αντιτορπιλικό «Βέλος» που είναι αγκυροβολημένο στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης και λειτουργεί ως πλωτό μουσείο. Στο σημείο έπλευσε χθες ρυμουλκό σκάφος του Λιμενικού προκειμένου να σταθεροποιήσει το «Βέλος».
Το ιστορικό αντιτορπιλικό του Πολεμικού Ναυτικού θαλασσοδερνόταν όλη μέρα εξαιτίας των ισχυρών μποφόρ και προσέκρουε στο κρηπίδωμα της Νέας Παραλίας Θεσσαλονίκης με αποτέλεσμα να υποστεί σοβαρή ζημιά στην πρύμνη του.
Υπενθυμίζεται πως σε αντίστοιχη κατάσταση είχε βρεθεί το «Βέλος» λόγω κακοκαιρίας τον περασμένο Μάρτιο, με τις ευθύνες της κυβέρνησης Μητσοτάκη να είναι βαρύτατες.
Τότε, οι άνεμοι που έσπασαν τους κάβους του έριξαν το «Βέλος» πάνω στο ντόκο και το άφησαν να χτυπάει εκεί επί μακρόν. Αποτέλεσμα ήταν να υποστεί σοβαρές ζημιές στο κήτος του κοντά στην ίσαλο γραμμή και να προκληθεί ρήγμα.
Σημειώνεται, μάλιστα, ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας που το έστειλαν στο συγκεκριμένο σημείο μετά τις εκλογές του 2019, είχαν προειδοποιηθεί πολλαπλώς για την ακαταλληλότητα του σημείου.
Χαρακτηριστικές οι φωτογραφίες του Γιώργου Κόγια:
ΣΦΕΑ: Καταστροφικές οι συνθήκες, κωφεύει το υπ. Άμυνας
Την ασφαλή επιστροφή του πλοίου- μουσείου «Βέλος» στην προβλεπόμενη θέση του, στο «Πάρκο ναυτικής παράδοσης» στο Π. Φάληρο, ζητάει ο Σύλλογος Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών (Σ.Φ.Ε.Α.)1967-1974 μετά το ρήγμα που υπέστη το πλοίο, λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων και της θαλασσοταραχής στον θερμαϊκό από χθες το πρωί.
Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του Συλλόγου, το ιστορικό πλοίο, που βρίσκεται αγκυροβολημένο στη Νέα Παραλία από τον Σεπτέμβριο του 2019, κρατήθηκε όρθιο χάρη στη συνδρομή ρυμουλκού που έσπευσε σε βοήθειά του από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
«Εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας προς την ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας, γιατί εξακολουθεί να κωφεύει στα διαβήματά μας – και τις σχετικές ερωτήσεις βουλευτών – που προειδοποιούσαν ότι «η κατάσταση του πλοίου είναι ΑΚΡΩΣ ανησυχητική κι επισφαλής», καθώς ο χώρος της Νέας Παραλίας στην Θεσσαλονίκη στον οποίο μεταφέρθηκε το πλοίο είναι εντελώς ακατάλληλος και δεν πληρούνται οι διεθνείς προβλέψεις ασφαλείας κατά ISPS Code κι επιπλέον γιατί σαν πολεμικό πλοίο δεν έχει την κατάλληλη προστασία, δεδομένου ότι ο χώρος αυτός είναι επισφαλής γιατί δεν συνιστά ασφαλές λιμάνι. Αντιθέτως, είναι ανοιχτός στους ανέμους [κυρίως βαρδάρης] και στη θάλασσα, με αποτέλεσμα το μνημείο να είναι απολύτως απροστάτευτο από τα καιρικά φαινόμενα. Για ένα πλοίο 80 ετών που χρειάζεται συστηματική και ιδιαίτερη συντήρηση, οι συνθήκες αυτές είναι καταστροφικές»
Eυ. Αποστολάκης: Υποχρέωση της Πολιτείας η διαφύλαξη του «Βέλους»
«Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να διαφυλάξει το ιστορικό αυτό πλοίο, σύμβολο του αγώνα ενάντια στη δικτατορία και να μεριμνήσει για τη μεταφορά του στη θέση που ανήκει, δηλαδή στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης», τονίζει ο βουλευτής Επικρατείας, τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Ευάγγελος Αποστολάκης, για το ρήγμα που προκλήθηκε στο αντιτορπιλικό «Βέλος» λόγω της θαλασσοταραχής.
Αλ. Αυλωνίτης: Δεν είναι πρώτη φορά που το «Βέλος» παθαίνει ζημιά – Να επιστραφεί στον «φυσικό» του χώρο στο Π. Φάληρο
Η δήλωση του Αλέξανδρου Αυλωνίτη, βουλευτή Κέρκυρας και τομεάρχη Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, για την περιπέτεια του ιστορικού αντιτορπιλικού πλοίου «ΒΕΛΟΣ»:
«Το ιστορικό αντιτορπιλικό πλοίο «ΒΕΛΟΣ», σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα, για ακόμη μια φορά υπέστη σοβαρές ζημιές χθες, παραμένοντας ελλιμενισμένο στη Θεσσαλονίκη.
Και τον Απρίλη του 2023 όταν είχε παρουσιάσει ζημιές και χθες, ως αιτία αναφέρθηκαν η κακοκαιρία και οι ισχυροί άνεμοι. Ζητάμε εδώ και ένα χρόνο να γυρίσει το ιστορικό πλοίο στο φυσικό του χώρο, στο Παλαιό Φάληρο, αλλά η Κυβέρνηση φρόντισε να το εξαιρέσει από το υπό κατασκευή Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης, με διάφορες δικαιολογίες.
Πληροφορίες θέλουν το πλοίο-μουσείο να βρίσκεται στο χειρότερο μέρος του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και, σε κάθε περίπτωση, αποδεικνύεται ότι δεν έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.
Η διάσωσή του είναι διαφύλαξη της τιμής των Ενόπλων δυνάμεων και της ιστορίας μας κατά τη διάρκεια της δικτατορίας. Το ΒΕΛΟΣ, ο κυβερνήτης του Νίκος Παππάς και οι άντρες του πληρώματος αποτελούν τιμή για τη χώρα μας. Το ΒΕΛΟΣ είναι εθνικό σύμβολο και ως τέτοιο οφείλουμε να το προστατέψουμε.
Εκτός κι αν η Κυβέρνηση θέτει σε κίνδυνο επί μακρόν το ιστορικό πλοίο εσκεμμένα. Εκτός κι αν επιθυμεί να απαλειφθεί από τη μνήμη μας η σπουδαία ιστορική σελίδα.
Σε κάθε περίπτωση θα λογοδοτήσουν οι υπεύθυνοι, με όποιο πρόσφορο μέσο έχουμε στη διάθεσή μας και θα αναγκαστούν να μας απαντήσουν άμεσα, αν σκοπεύουν –έστω και τώρα- να προστατέψουν το θρυλικό αντιτορπιλικό.
Ντροπή και μόνο ντροπή».