Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ρένα Δούρου: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη βλέπει την πράσινη μετάβαση ως πρόσχημα ιδιωτικοποιήσεων

Ρένα Δούρου: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη βλέπει την πράσινη μετάβαση ως πρόσχημα ιδιωτικοποιήσεων

Συνέντευξη στον ΧΡΗΣΤΟ ΚΥΜΠΙΖΗ για την Κυριακάτικη Kontranews

'Η Δύναµη Ζωής ξεκίνησε την υλοποίηση 163 αντιπληµµυρικών έργων. Δυστυχώς, η Διοίκηση Πατούλη αδιαφορεί"

Την άποψη πως η κοινωνία έχει ανάγκη τη σύγκλιση των δημοκρατικών προοδευτικών δυνάμεων «απέναντι στις βαθιά ταξικές πολιτικές της κυβέρνησης» εκφράζει η Ρένα Δούρου στην Κυριακάτικη Kontranews, τονίζοντας πως «μόνο η αλλαγή σελίδας θα βγάλει τον τόπο από το τούνελ της διακυβέρνησης Μητσοτάκη». Η επικεφαλής της Δύναμης Ζωής σημειώνει πως η σημερινή Περιφερειακή Αρχή «διαλύει κρίσιμα έργα για τους πολίτες, την τοπική οικονομία και το περιβάλλον» και με αφορμή τις πρόσφατες πλημμύρες, κάνει λόγο για «απόλυτη διάλυση της κρατικής μηχανής σε όλα τα επίπεδα». «Η διαφάνεια και η ακεραιότητα στη λειτουργία όλων των παραγόντων του μιντιακού τοπίου δεν είναι πολυτέλεια, αφορά στη λειτουργία της Δημοκρατίας» λέει με αφορμή την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση εξεταστικής για τις δημοσκοπήσεις.

Με την απόσυρση της Φώφης Γεννηματά από τη διεκδίκηση της προεδρίας του ΚΙΝΑΛ, θεωρείτε πως η επιδίωξη του ΣΥΡΙΖΑ για τον σχηματισμό προοδευτικής κυβέρνησης γίνεται ακόμα πιο δύσκολη;

Πάνω από όλα είναι η υγεία της κυρίας Γεννηματά. Προσθέτω κι εγώ τις ευχές μου για να βγει ξανά νικήτρια σε αυτόν τον αγώνα ζωής. Στην ερώτησή σας για προοδευτική κυβέρνηση, αυτή δεν είναι θέμα προσώπων. Το κρίσιμο είναι η προγραμματική σύγκλιση όλων των δημοκρατικών προοδευτικών δυνάμεων. Για ένα πλειοψηφικό ρεύμα ελπίδας και αλλαγής. Με αυτή την πρόκληση πρέπει να αναμετρηθούμε. Όχι γιατί το θέλει ένα κόμμα. Αλλά γιατί το χρειάζεται ο τόπος απέναντι στις βαθιά ταξικές πολιτικές της κυβέρνησης. Πολιτικές που πολλαπλασιάζουν τις ανισότητες. Διαλύουν τον δημόσιο πυλώνα από την υγεία και την παιδεία ως την ενέργεια. Στραγγαλίζουν τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, αυξάνουν την ανεργία. Δημιουργούν γενικευμένη ανασφάλεια. Μόνο η αλλαγή σελίδας θα βγάλει τον τόπο από το τούνελ της διακυβέρνησης Μητσοτάκη.

Παρά την κυβερνητική φθορά ο ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζεται πολύ πίσω από τη ΝΔ στις δημοσκοπήσεις. Πού οφείλεται αυτό; Θεωρείτε τις δημοσκοπήσεις που βγαίνουν στη δημοσιότητα πλαστές;

Νομίζω ότι πέρα από τις δημοσκοπήσεις, πιο σημαντική ήταν και είναι η αδιαμεσολάβητη επαφή με τους πολίτες. Από τις Σέρρες ως την Κρήτη, οι βουλευτές και τα στελέχη μας, διαπιστώνουμε τη διάχυτη απογοήτευση και την οργή των πολιτών. Αυτές οι διαπιστώσεις αποτυπώνονται και στα ποιοτικά στοιχεία των δημοσκοπήσεων, που καταγράφουν την αυξανόμενη δυσαρέσκεια των πολιτών προς την κυβέρνηση. Οι δημοσκοπήσεις είναι κρίσιμο εργαλείο και πρέπει να τηρείται η επιστημονική δεοντολογία. Δεν είναι τυχαία άλλωστε η στήριξη από το σύνολο της αντιπολίτευσης της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για εξεταστική επιτροπή για περιπτώσεις χειραγώγησης της κοινής γνώμης. Η διαφάνεια και η ακεραιότητα στη λειτουργία όλων των παραγόντων του μιντιακού τοπίου δεν είναι πολυτέλεια, αφορά στη λειτουργία της Δημοκρατίας. 

Πώς κρίνετε τη Διοίκηση Πατούλη; Πρόσφατα είπατε πως καθυστερεί την ανάπλαση του Φαληρικού Δέλτα…

Αυτή τη στιγμή κύριε Κυμπιζή δεν καθυστερούν απλά κάποια έργα. Η Διοίκηση Πατούλη διαλύει κρίσιμα έργα για τους πολίτες, την τοπική οικονομία, το περιβάλλον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο υποθαλάσσιος αγωγός της Αίγινας και βέβαια η ανάπλαση του Φαληρικού όρμου. Ένα εμβληματικό αντιπλημμυρικό και οικολογικό έργο, που καθυστερεί αναιτιολόγητα λόγω των επιλογών της Διοίκησης της Περιφέρειας. Μιλάμε για ένα έργο που υλοποιεί το όραμα της Αθηναϊκής Ριβιέρας του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Ένα έργο πνοής για όλους τους πολίτες που η ολοκλήρωσή του είναι κοινό αίτημα των τοπικών κοινωνιών, πέρα από κομματικά στεγανά. Και είναι υποχρέωση της Διοίκησης της Περιφέρειας να επισπεύσει, χωρίς εκπτώσεις, την υλοποίησή του. Ήδη έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος με λόγια και δικαιολογίες χωρίς πράξεις.

Mεσοβδόμαδα είδαμε στην Αττική ένα χάος με πλημμυρισμένους δρόμους και ανθρώπους σε απόγνωση. Πως κρίνετε τη στάση της Περιφέρειας Αττικής; Έχουν γίνει αντιπλημμυρικά έργα;

Η Διοίκηση της Δύναμης Ζωής ήταν η πρώτη Διοίκηση που ξεκινήσαμε την υλοποίηση ενός συνεκτικού, στρατηγικού σχεδιασμού αντιπλημμυρικών έργων. Μιλάμε για 163 αντιπλημμυρικά έργα, κόστους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ. Δυστυχώς η σημερινή Διοίκηση αδιαφορεί. Όπως είπα, σοβαρά έργα, με ευθύνη της, καταρρέουν. Θυμίζω ότι μόλις 24 ώρες πριν πνιγεί η Αττική, την Τετάρτη το πρωί, με τον Νίκο Μπελαβίλα, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης “Πειραιάς Για Όλους”, είχαμε επισκεφθεί τις εκβολές του Κηφισού. Διαπιστώσαμε ότι το κρίσιμης σημασίας αντιπλημμυρικό κανάλι είναι ακόμη, με ακέραια ευθύνη της σημερινής Διοίκησης της Περιφέρειας, υπό κατασκευή. Διαπιστώσαμε επίσης ότι τα μπάζα του εργοταξίου βρίσκονται σαν τείχος απλωμένα κατά μήκος του μετώπου, κλείνοντας τους αγωγούς. Κρούσαμε τον κώδωνα του κινδύνου για την άμεση λήψη των μέτρων που έχουν έγκαιρα προτείνει οι δήμαρχοι Πειραιά, Νίκαιας-Ρέντη και Μοσχάτου-Ταύρου και τα επανέλαβαν στην πρόσφατη κοινή επιστολή τους προς κυβέρνηση και περιφέρεια. Εις ώτα μη ακουώντων. Ζήσαμε τα τελευταία 24ωρα, την απόλυτη διάλυση της κρατικής μηχανής σε όλα τα επίπεδα. Με ανύπαρκτη κυβέρνηση και περιφέρεια. Τίποτε από αυτά δεν έτυχε. Πέτυχαν όλα λόγω συγκεκριμένων επιλογών αβελτηρίας, αδιαφορίας. Είναι άλλωστε γνωστό ότι τα αντιπλημμυρικά έργα δεν προσφέρονται για ψηφοθηρία. Ούτε για λουσάτα εγκαίνια.

Ποιες είναι οι προτάσεις της Δύναμης Ζωής για το μποτιλιάρισμα στην Αττική;

Έξι λέξεις. Στήριξη των δημόσιων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Τα ασφαλή, σύγχρονα ΜΜΜ που καλύπτουν τις ανάγκες των πολιτών, αποτρέποντας τη χρήση του ΙΧ, είναι η απάντηση στο κυκλοφοριακό, στην πανδημία αλλά και στην κλιματική κρίση. Μία προϋπόθεση: η απαραίτητη πολιτική βούληση που σήμερα λείπει από την κυβέρνηση Μητσοτάκη όπως μαρτυρά η εμμονή της να μη αναβαθμίζει τα ΜΜΜ. Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι υπουργείο Μεταφορών και η ομογάλακτη Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής ακύρωσαν την αγορά 92 σύγχρονων, φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων, που είχε παραγγείλει η Διοίκηση στην Περιφέρεια της Δύναμης Ζωής, με διασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Αττικής.

Γιατί είπατε πως η κυβέρνηση «στο όνομα της επίτευξης των κλιματικών στόχων, αυξάνει τις ανισότητες»;

Μα, γιατί αυτό ακριβώς κάνει. Όπως και με την πανδημία, αυτή η κυβέρνηση φροντίζει να επενδύει όχι σε ό,τι συμφέρει τους εργαζόμενους, τους νέους, τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, τους συνταξιούχους αλλά τους ημετέρους, τα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα. Εξ ου και η ιδεολογική της εμμονή στις αποτυχημένες οικονομικές συνταγές που μας οδήγησαν στη χρεοκοπία. Εξ ου και η ακύρωση της σοβαρής δουλειάς για το περιβάλλον που είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη βλέπει την πράσινη μετάβαση και την απαλλαγή από τα ορυκτά καύσιμα μέσα από το πρίσμα της αγοράς και ως πρόσχημα ιδιωτικοποιήσεων. Αποδυναμώνει, ιδιωτικοποιεί τη ΔΕΗ, δεν αντιμετωπίζει την ενεργειακή φτώχεια. Προχωρά χωρίς πρόγραμμα την απολιγνιτοποίηση σε βάρος των τοπικών οικονομιών. Αβαντάρει το φυσικό αέριο, ένα ορυκτό καύσιμο, και μάλιστα εισαγόμενο, γεγονός που καθιστά τη χώρα μας όμηρο των διεθνών αγορών. Καμία από τις επιλογές αυτές δεν είναι αθώα. Οδηγούν όλες σε πράσινη μετάβαση προς όφελος των λίγων και ισχυρών. Σε νέα τζάκια.

Τι απαντάτε στην εισαγγελική πρόταση για παραπομπή σας για την πυρκαγιά στο Μάτι;

Αυτή η πληγή θα παραμένει ανοικτή όσα χρόνια κι αν περάσουν. Οι αναμνήσεις είναι πολύ οδυνηρές. Σε ό,τι αφορά στη δικαστική διαδικασία, είμαστε ακόμη σε πολύ αρχικό στάδιο. Όπως έχω πει, ακόμη και οι αθώοι χρειάζεται να περιμένουν. Αυτό κάνω, χωρίς κραυγές, χωρίς ύβρεις ή απειλές κατά των δικαστικών λειτουργών. Συμβάλλοντας στο έργο τους, μένοντας από την πρώτη στιγμή στη διάθεση της Δικαιοσύνης. Με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων και των οικογενειών τους.

Αρθρογράφος