Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η καραντίνα μείωσε τα τροχαία στην Ελλάδα

Η καραντίνα μείωσε τα τροχαία στην Ελλάδα

Θετικά επηρέασε τα δεδομένα των τροχαίων ατυχημάτων η περίοδος των περιοριστικών μέτρων. Τα πρώτα στοιχεία από 24 κράτη-μέλη της Ε.Ε. δείχνουν μια πτώση 36% κατά μέσον όρο στους θανάτους από τροχαία συμβάντα τον Απρίλιο του 2020 σε σύγκριση με τον μέσο όρο για τον αντίστοιχο μήνα των τριών προηγούμενων ετών, σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC), μέλος του οποίου είναι το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς». Η μεγαλύτερη μείωση στους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα σημειώθηκε στην Ιταλία (84%), με το Βέλγιο, την Ισπανία, τη Γαλλία και την Ελλάδα να έπονται. Η χώρα μας, ειδικότερα, είχε μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 59% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2019.

Ωστόσο, η μείωση της κυκλοφορίας στους δρόμους δεν οδήγησε σε μείωση των θανάτων από τροχαία σε όλες τις χώρες. Στη Σουηδία, στη Δανία και στην Ολλανδία, οι θάνατοι από τροχαία κατά τη διάρκεια του Απριλίου παρέμειναν στα ίδια επίπεδα ή και αυξήθηκαν συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Σημειώνεται ότι στη Σουηδία τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης της COVID-19 ήταν λιγότερο αυστηρά σε σύγκριση με πολλές άλλες χώρες της Ε.Ε.

Η έρευνα δείχνει γενικά ότι η μείωση στον αριθμό των θανάτων από τροχαία δεν κινήθηκε στο ίδιο επίπεδο με τη μείωση του όγκου της κυκλοφορίας. Για να κατανοήσει κανείς τα αίτια αυτού, απαιτείται εκτενέστερη έρευνα, αλλά η υπερβολική ταχύτητα των οχημάτων που παρατηρήθηκε στους δρόμους, ο μεγάλος αριθμός ευάλωτων χρηστών, συχνά σε μη προστατευμένες υποδομές και χωρίς την ανάλογη προσοχή στους υπόλοιπους χρήστες της οδού, καθώς και αλλαγές στο επίπεδο αστυνόμευσης ενδέχεται να έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από περισσότερες από 10 χώρες, ο περιορισμός της κυκλοφορίας οδήγησε σε αυξημένες ταχύτητες. Ειδικότερα, στη Δανία καταγράφηκε αύξηση 10% στην παραβίαση του ορίου ταχύτητας, ενώ κατά 16% αυξήθηκαν οι σοβαρές παραβιάσεις ορίου ταχύτητας στη Γαλλία (50% πάνω από το νόμιμο όριο). Στην Εσθονία σημειώθηκε αύξηση 22% στο ποσοστό των οδηγών που υπερέβησαν το όριο ταχύτητας στους κύριους επαρχιακούς δρόμους σε σύγκριση με τον μέσο όρο του Απριλίου 2018-2019.