Τρίτη, 4 Φεβρουαρίου 2025
ΑΘΗΝΑ ΚΑΙΡΟΣ

Δρ. Τζιχάτ Χαλίλ: Σαφές µήνυµα του Μουφτή προς Άγκυρα: Δεν υπάρχει τουρκική µειονότητα στη Θράκη

Υπάρχει µόνο µία Μουφτεία στην κοινωνία και ο κάθε πιστός µουσουλµάνος κατευθύνεται στην Μουφτεία µας για θέµατα που βρίσκονται υπό τη δικαιοδοσία του Μουφτή. Είτε γάµος είναι, είτε διαζύγιο είναι, είτε το να διορίζονται ιµάµηδες

Μοιραστείτε το

Τοποτηρητής Μουφτής Κοµοτηνής και Ξάνθης

Συνέντευξη στον ΤΑΣΟ ΦΕΚΑ

– Είµαστε Έλληνες πολίτες

– Ζούµε σε δηµοκρατική χώρα, έχουµε ισονοµία και ισοπολιτεία

Με διακριτικό τρόπο ο Τοποτηρητής Μουφτής Κοµοτηνής και Ξάνθης Δρ. Τζιχάτ Χαλίλ, στέλνει µήνυµα προς όλες τις κατευθύνσεις επισηµαίνοντας πως «είµαστε Έλληνες πολίτες» µουσουλµανικού θρησκεύµατος και σεβόµαστε το Σύνταγµα. Τονίζει πως «…εµείς πάντα τα διδάσκουµε αυτά και στην Μουφτεία και εγώ συνιστώ πάντοτε στους θρησκευτικούς λειτουργούς, να µην κάνουνε διακρίσεις στους ανθρώπους. Αν εµείς κάνουµε εδώ (στην Θράκη), σε µια µικρή κοινωνία διακρίσεις µε βάση την καταγωγή, αυτό όχι δεν επιτρέπεται στην θρησκεία µας. Η Θράκη δεν είναι κάτι διαφορετικό από µια άλλη περιοχή της Ελλάδας, όπως η Ήπειρος ή η Πελοπόννησος».

Ερωτηθείς για το θέµα των λεγόµενων «ψευδοµουφτήδων», σηµειώνει: «Αυτοί οι άνθρωποι (οι «ψευτοµουφτήδες») είναι αυτοδιορισµένοι, αυτοαποκαλούµενοι ως τέτοιοι και οι ίδιοι αποκαλούν τον εαυτό τους έτσι. Όχι, ούτε «ψευτοµουφτήδες» είναι, ούτε έχουν το δικαίωµα (να µας επηρεάσουν) να τους εκφωνούµε µε αυτόν τον τρόπο. Δηλαδή όταν λέµε «ψευτοµουφτήδες» θεωρούµε ότι υπάρχουν και οι «κανονικοί» µουφτήδες. Αφού ζούµε εδώ στην Ελλάδα εµείς λέµε ότι η Μουφτεία έχει στην δικαιοδοσία της αυτό που ο νόµος της δίνει ως δικαίωµα»

 

» Ποιες οι σχέσεις µεταξύ της ελληνικής πολιτείας και των Ελλήνων πολιτών µουσουλµανικού θρησκεύµατος της Θράκης;

Για την Πολιτεία µπορείτε να ρωτήσετε ακόµα και έναν απλόν άνθρωπο από την µειονότητα, αλλά εγώ µπορώ να σας απαντήσω ως θρησκευτικός ηγέτης εδώ στην Μουφτεία, ως δηµόσιος υπάλληλος. Εγώ είµαι δηλαδή υπεύθυνος στα θρησκευτικά θέµατα, στις οικογενειακές υποθέσεις των Ελλήνων πολιτών µουσουλµάνων στο θρήσκευµα, όταν κατευθύνονται οι οικογένειες τους, ο σύζυγος ή η σύζυγος, σχετικά µε ένα πρόβληµα που έχουν στην γαµική συµβίωση. Όταν υπάρχει γάµος και όταν υπάρχει αυτός ο γάµος τελέστηκε στην Μουφτεία εµείς µπορούµε να κάνουµε παρέµβαση, δηλαδή πρώτα πρώτα σαν θρησκευτικοί υπεύθυνοι, να καλέσουµε τις οικογένειες, τον σύζυγο και την σύζυγο αν έχουν κάποιο πρόβληµα, τότε µε τις θρησκευτικές γνώσεις προσπαθώ να κάνω µια παρέµβαση από θρησκευτική πλευρά και να συνεχίσει η συζυγική οικογενειακή σχέση και να αποχωρήσουν τα προβλήµατα από αυτήν την οικογένεια µε την προσπάθειά µου.

» Ο ρόλος σας είναι θρησκευτικός δηλαδή;

Ναι! Και αν δεν λύνονται αυτά τα προβλήµατα και αν αποφασίσουν για διαζύγιο δηλαδή, αυτό µπορεί να το θέλουν µε αυτόν τον τρόπο.

» Τι προβλήµατα συναντάτε στην καθηµερινότητα των Ελλήνων πολιτών µουσουλµανικού θρησκεύµατος της περιοχής;

Ο καθένας έχει την οικονοµική του δυνατότητα, έτσι όταν έρχονται οι οικογένειες, οι µελλόνυµφοι, µπορεί να µην θέλουν να ζήσουν µε πεθερούς και να θέλουν ένα ξεχωριστό διαµέρισµα αλλά οι οικονοµικές δυνατότητες στην αρχή µπορεί να µην το επιτρέπουν αυτό. Μπορεί να καθυστερήσει ο γάµος. Αλλά εδώ στην κοινωνία µας πρώτα πρώτα µπορεί, αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, µπορεί αρχικά να πρέπει να ζήσουν ως µια µεγάλη οικογένεια. Μπορεί να υπάρχουν προβλήµατα σε αυτήν την οικογένεια όταν θα υπάρχουν και άλλα µέλη της οικογένειας δηλαδή. Είτε µπορούν να ενοικιάσουν ένα άλλο διαµέρισµα, είτε µπορούν να πάνε στο εξωτερικό, αυτό συµβαίνει συνήθως εδώ στην κοινωνία µας.

» Αυτά τα προβλήµατα σχετίζονται µε κάποια αιτία;

Πριν από όλα σε σχέση και µε το ελληνικό κράτος, η µόρφωση παίζει ρόλο για να κρατηθεί η οικογένεια. Το κάθε µέλος δηλαδή της οικογένειας να ξέρει και τις υποχρεώσεις και τα δικαιώµατά του και από εκεί και πέρα να συνεχίσει και η οικογένεια και να έρθουν και παιδιά και να είναι µια καλή οικογένεια στην κοινωνία. Και θρησκευτικά βέβαια πρέπει να υπάρχει µόρφωση, παιδεία. Πρέπει να είναι έτοιµοι οι µελλόνυµφοι για να κάνουν µια οικογένεια. Μερικές φορές προσπαθούν να φτιάξουν µια οικογένεια απροετοίµαστοι, δεν είναι έτοιµοι δηλαδή για να κάνουν κάτι τέτοιο. Έτσι µετά από 2-3 χρόνια κλονίζεται ο γάµος και δεν µπορεί να συνεχιστεί η οικογενειακή συµβίωση µεταξύ των µελλόνυµφων. Και δυστυχώς υπάρχουν διαζύγια, αυτό είναι ένα µεγάλο πρόβληµα βέβαια.

» Το ελληνικό κράτος θα µπορούσε να βοηθήσει µε θέσεις εργασίας ή µε τα µειονοτικά σχολεία;

Μα αυτό χρειάζεται όχι µόνο για την µουσουλµανική µειονότητα, αυτό χρειάζεται για κάθε πολίτη, είτε χριστιανό είτε µουσουλµάνο. Αυτά είναι οικονοµικά θέµατα, το πώς µια πολιτεία, µια κυβέρνηση θα κάνει µια παρέµβαση σε αυτές τις περιπτώσεις. Αυτό είναι ένα άλλο θέµα βέβαια, ο προγραµµατισµός της πολιτείας, το πώς γίνεται χωρίς διάκριση όχι µόνο βέβαια για τους µουσουλµάνους. Εµείς ευελπιστούµε δηλαδή, έχοντας εµπιστοσύνη στο κράτος, ότι προσπαθεί να κάνει ότι µπορεί, αλλά ο κάθε Έλληνας πολίτης σύµφωνα µε την πίστη του, σύµφωνα µε την θέση του στην κοινωνία, πρέπει να είναι υπόδειγµα για την οικογένεια, είτε άντρας είτε γυναίκα. Για να υπάρχει µία οικογένεια µε παιδιά, χαρούµενη, το οικονοµικό ζήτηµα πάντα παίζει ρόλο για την ευηµερία στην οικογένεια.

» Θα µπορούσατε να απαντήσετε στην ερώτηση, σχετικά µε τα προβλήµατα που υπάρχουνε µε του «ψευτοµουφτήδες»;

Εγώ προς το παρόν δεν τους ονοµάζω «ψευδοµουφτήδες», υπάρχει µόνο µία Μουφτεία στην κοινωνία και ο κάθε πιστός µουσουλµάνος κατευθύνεται στην Μουφτεία µας για θέµατα που βρίσκονται υπό τη  δικαιοδοσία του Μουφτή. Είτε γάµος είναι, είτε διαζύγιο είναι, είτε το να διορίζονται ιµάµηδες-θρησκευτικοί λειτουργοί στα τεµένη. Αυτοί οι άνθρωποι (οι «ψευτοµουφτήδες») είναι αυτοδιορισµένοι, αυτοαποκαλούµενοι ως τέτοιοι και οι ίδιοι αποκαλούν τον εαυτό τους έτσι. Όχι, ούτε «ψευτοµουφτήδες» είναι, ούτε έχουν το δικαίωµα (να µας επηρεάσουν) να τους εκφωνούµε µε αυτόν τον τρόπο. Δηλαδή όταν λέµε «ψευτοµουφτήδες» θεωρούµε ότι υπάρχουν και οι «κανονικοί» µουφτήδες. Αφού ζούµε εδώ στην Ελλάδα εµείς λέµε ότι η Μουφτεία έχει στην δικαιοδοσία της αυτό που ο νόµος της δίνει ως δικαίωµα. Δηλαδή αν πάει κάποιος στην πλατεία και φωνάξει για τον εαυτό του ότι είναι δήµαρχος, µπορεί να γίνει µε αυτόν τον τρόπο;

» Μάλλον όχι.

Τότε αυτός που θεωρεί τον εαυτό του ως µουφτή, δεν ξέρω πώς να το θέσω. Εγώ φυσικά δεν θέλω να µπλέξω µε αυτά τα θέµατα αλλά ούτε τους καλώ µε τέτοια ονόµατα, ούτε µουφτήδες, ούτε «ψευδοµουφτήδες», αυτοί µόνο θεωρούν τον εαυτό τους έτσι. Εδώ στην Ελλάδα ο µουφτής έχει κάποια δικαιώµατα, δηλαδή έχει τη δικαιοδοσία του να αποφασίζει και να διορίζει. Αυτοί που αυτοαποκαλούνται έτσι (οι «ψευδοµουφτήδες»), δεν έχουν αυτά τα δικαιώµατα. Μπορεί στην κοινωνία να αυτοαποκαλούνται έτσι αλλά όταν έρχεται και τον ρωτάµε (τον «ψευδοµουφτή»), τότε λέει ότι είναι απλά ένας θρησκευτικός λειτουργός. Αλλά όταν είναι σε ένα άλλο µέρος, αυτοαποκαλείται ως «µουφτής». Ότι και να λέει εµείς εδώ είµαστε σε µια δηµοκρατική χώρα, έχουµε την δηµοκρατία µας, έχουµε απόλυτη πίστη στην κυβέρνηση και ο κάθε µουσουλµάνος έχει υποχρεώσεις και δικαιώµατα. Έχουµε ισονοµία και ισοπολιτεία, δεν πιστεύω κανένας µουσουλµάνος ότι αποκλείεται από κάπου. Όταν πηγαίνει (ένας µουσουλµάνος) ως πολίτης σε έναν δηµόσιο χώρο, σε µία δηµόσια Αρχή, τα έχει από αυτό δικαιώµατα. Τα παιδιά µας πάνε σε δηµόσια σχολεία, τα κορίτσια µας έχουν τις µαντήλες τους στο κεφάλι τους αν θέλουν να το καλύπτουν, αυτό γίνεται. Επίσης µπαίνουν µε προνόµια στα πανεπιστήµια ελεύθερα, µπορούν να γίνουν ιατροί, µηχανικοί και τα λοιπά. Έχουν δηλαδή κάποια θετικά προνόµια.

» Μια τελευταία ερώτηση αν θέλετε. Υπάρχουν τον τελευταίο καιρό δηλώσεις από τον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών, Χακάν Φιντάν, για ειδικές συζητήσεις που να περιλαµβάνουν και την Θράκη. Εσείς έχετε κάποια τακτική επικοινωνία µε τις ελληνικές υπηρεσίες για αυτό το θέµα;

Όχι εµείς σαν θρησκευτική Αρχή δεν µπαίνουµε στα πολιτικά θέµατα. Αυτό είναι ένα, αλλά όταν χωρίζουµε εθνικά τους ανθρώπους στην θρησκεία µας, τότε αρχίζουν προβλήµατα. Ο προφήτης µας Μωάµεθ τα θεωρούσε όλα αυτά ως προϊσλαµικά προβλήµατα. Στην οικογένεια του προφήτη υπήρχαν Άραβες, Πέρσες, άνθρωποι από την Αφρική, ή Εβραίοι οι οποίοι ασπάστηκαν το Ισλάµ. Δεν υπήρχε καµιά διάκριση. Τώρα, εδώ στην Ελλάδα ένας µουσουλµάνος που αναφέρει πως ανήκει σε µια εθνικότητα ενώ ένας άλλος σε µία άλλη εθνικότητα, αυτός ο άνθρωπος δεν ακολουθεί τις οδηγίες του Μωάµεθ. Κάτω από την οµπρέλα του Ισλάµ µπορούν να υπάρχουν ακόµα και Έλληνες που προέρχονται χριστιανικές οικογένειες, ή Έλληνες πολίτες µουσουλµάνοι σαν εµάς, ή από αλβανική, βουλγαρική ή τουρκική οικογενειακή καταγωγή. Αλλά εφόσον είµαστε Έλληνες πολίτες, είµαστε υποχρεωµένοι να σεβόµαστε το Σύνταγµα, να µην βασίζουµε την εθνικότητά µας στην θρησκεία. Η θρησκεία µας είναι πάνω από αυτά και µας διδάσκει να σεβόµαστε τον συνάνθρωπο ότι και να είναι αυτός, όσον αφορά την πίστη του. Εµείς πάντα τα διδάσκουµε αυτά και στην Μουφτεία και εγώ συνιστώ πάντοτε στους θρησκευτικούς λειτουργούς, να µην κάνουνε διακρίσεις στους ανθρώπους. Αν εµείς κάνουµε εδώ (στην Θράκη), σε µια µικρή κοινωνία διακρίσεις µε βάση την καταγωγή, αυτό όχι δεν επιτρέπεται στην θρησκεία µας. Η Θράκη δεν είναι κάτι διαφορετικό από µια άλλη περιοχή της Ελλάδας, όπως η Ήπειρος ή η Πελοπόννησος.

 

Σχετικά Άρθρα

Δείτε Επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή

Μην χάνετε καμία στιγμή ενημέρωσης. Παρακολουθήστε το τηλεοπτικό πρόγραμμα του Kontra Channel σε
απευθείας μετάδοση 24/7.