Skip to content
Κυριακή, 27 Απριλίου 2025

Nέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας από τον Ιανουάριο!

Ανακοινώθηκε δημόσια, ότι είναι έτοιμος ο νέος Κ.Ο.Κ. που θα ψηφιστεί εντός του Ιανουαρίου, που τροποποιεί τον υφιστάμενο ΚΟΚ και αποβλέπει, μεταξύ άλλων, στην οδική ασφάλεια και την αύξηση της κινητικότητας κυρίως των μοτοσικλετών και ηλεκτρικών πατινιών

Αρχές του 2025 αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου. Αναφερόμενος σε βασικά σημεία του νέου ΚΟΚ διευκρίνισε ότι πλέον θα υπάρχει η φιλοσοφία της τιμωρίας του οδηγού και όχι του οχήματος, ενώ δήλωσε ότι μειώνεται και το όριο ταχύτητας στις πόλεις, στα 30 χλμ, με εξαίρεση τους κεντρικούς και τους μεγάλους δρόμους.

Οι μοτοσικλέτες
θα επιτρέπεται στους οδηγούς δικύκλων να οδηγούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα, δηλαδή στη διαγράμμιση των λωρίδων κυκλοφορίας, δεν θα επιτρέπονται οι ελιγμοί. Ετσι, στους οδηγούς που θα κάνουν ζιγκ-ζαγκ αλλάζοντας λωρίδες ανάμεσα στα αυτοκίνητα (φαινόμενο που συνηθίζεται και σήμερα σε συνθήκες κίνησης και είναι εξαιρετικά επικίνδυνο), θα μπορεί να βεβαιώνεται παράβαση.

Πολύ αυστηρές θα είναι οι ποινές και για μια άλλη «λεπτομέρεια», στο πλαίσιο του νέου ΚΟΚ που θα επιτρέπει τη διήθηση των δικύκλων. Η οδήγηση ανάμεσα στα μποτιλιαρισμένα αυτοκίνητα θα επιτρέπεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Δηλαδή, δεν θα επιτρέπεται διήθηση με ταχύτητα μεγαλύτερη των 25 χιλιομέτρων ανά ώρα (θα προβλέπεται πρόστιμο για παράβαση ταχύτητας), αλλά και ούτε όταν η κίνηση των υπόλοιπων οχημάτων θα γίνεται υπό κανονικές ταχύτητες και συνθήκες.

 Η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας και η οδήγηση αντίθετα στα ρεύματα κυκλοφορίας και τα πεζοδρόμια, θα αναλάβουν δράση και οι περίπου 1.400 νέες κάμερες που θα τοποθετηθούν στα φανάρια της Αθήνας, καταγράφοντας τις παραβάσεις για τις οποίες θα βεβαιώνονται και θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά πρόστιμα (και άλλες ποινές) με SMS στο κινητό του παραβάτη, αλλά και στη θυρίδα του πολίτη, στο Mygov.
Πλέον τα δίκυκλα θα μπορούν να παρκάρουν νόμιμα κάθετα, στην άκρη του οδοστρώματος. Με αυτό τον τρόπο, θα διευκολύνονται και οι δικυκλιστές, αλλά και οι υπόλοιποι οδηγοί αυτοκινήτων, καθώς θα εξοικονομούνται θέσεις στάθμευσης για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες.
Για τα αυτοκίνητα, όπως και για τα υπόλοιπα οχήματα, ισχύει η μείωση της ανώτατης ταχύτητας στον αστικό ιστό από τα 50 στα 30 χιλιόμετρα ανά ώρα, με εξαίρεση τις λεωφόρους και τους αυτοκινητόδρομους όπου υπάρχει ταχεία κυκλοφορία (εκεί παραμένουν ως έχουν τα όρια, με ανώτατο τα 130 χιλιόμετρα ανά ώρα σε σημεία των εθνικών οδών) και έξω από τα σχολεία, όπου το όριο πέφτει στα 20 χιλιόμετρα.

Αυτό που αλλάζει επίσης είναι ότι για πρώτη φορά η εφαρμογή της ποινής αποσυνδέεται από το όχημα και βαρύνει τον χρήστη.

Aπό τις διατάξεις που δόθηκαν σε δημοσιότητα οι δύο παρακάτω ρυθμίσεις χρειάζονται επανεξέταση, γιατί αντί να διευκολύνουν, επιβαρύνουν την οδική ασφάλεια και δυσχεραίνουν την κυκλοφορία:

α) Μεγάλο βάρος δίνεται στα δίκυκλα, που έχουν χαμηλότερο περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα και αποφορτίζουν τον κυκλοφοριακό φόρτο, αλλά πρωταγωνιστούν στα τροχαία ατυχήματα. Έτσι θεσπίζεται νέα προτεραιότητα στα φανάρια καθώς επιτρέπεται στα δίκυκλα να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα για να περιμένουν το πράσινο, ενώ επιτρέπεται υπό όρους να κάνουν σφήνα σε λεωφόρους μεγάλης κίνησης με σταματημένα αυτοκίνητα. Επιπλέον τα δίκυκλα θα μπορούν να κάνουν ελιγμούς  ανάμεσα στα σταματημένα αυτοκίνητα με όριο ταχύτητας 25 χλμ. την ώρα. Η διάταξη αυτή, εκτός του ότι είναι αδύνατο να ελεγχθούν οι παραβιάσεις της, απλά νομιμοποιεί την υπάρχουσα κατάσταση που υφίστανται όσοι οδηγούν σε μεγάλες λεωφόρους, αλλά ταυτόχρονα αυξάνει την επιθετικότητα των συνήθως νεαρών οδηγών των δικύκλων έναντι των οδηγών αυτοκινήτων και τα μικροατυχήματα, για τα οποία αλλάζει πλέον το νομικό πλαίσιο για τις αστικές αποζημιώσεις. Το μεγάλο όμως πρόβλημα είναι οι δικυκλιστές delivery που παραβιάζουν στο κυνήγι του μεροκάματου όλες τις διατάξεις του ΚΟΚ και προκαλούν ατυχήματα, για τους οποίους όμως δεν φαίνεται να λαμβάνονται μέτρα ελέγχου.

β) Απενοχοποιείται το αυτοκίνητο δηλαδή δεν θα αφαιρούνται πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας σε περίπτωση τροχαίας παράβασης, για να μη στερηθεί ολόκληρη η οικογένεια της χρήσης του, που θυμίζει το “Όλι Ρεν δεν θα μας πάρεις τα Cayen”, αλλά θα επιβάλλεται μεγάλο πρόστιμο στον οδηγό. Η αιτιολογία αυτή δεν πείθει, γιατί στη χώρα μας κυκλοφορούν 5.500.000 ΙΧ αυτοκίνητα, που σημαίνει ότι σχεδόν όλες οι οικογένειες έχουν τουλάχιστον δύο αυτοκίνητα πλην ενδεχομένως των Ρομά και ελάχιστων κυρίως ηλικιωμένων, που δεν τα πολυχρησιμοποιούν ούτε κάνουν τροχαίες παραβάσεις . Η αφαίρεση της αδείας κυκλοφορίας και των πινακίδων είναι ένα ισχυρό αποτρεπτικό μέσο πολλών τροχαίων παραβάσεων, που περιγράφει λεπτομερώς ο ισχύον ΚΟΚ με κυριότερη τη παράνομη στάθμιση ιδίως πολυτελών μεγάλων αυτοκινήτων σε δεύτερη σειρά και παρεμπόδιση της κυκλοφορίας. Η επιβολή όμως υψηλών προστίμων δεν είναι ισχυρό αποτρεπτικό μέσο για τις τροχαίες παραβάσεις, γιατί κανείς δεν φοβάται τα πρόστιμα αφού  μόνο το 11ο/ο τα πληρώνει (έχουν βεβαιωθεί 115 δισ. απλήρωτα πρόστιμα παντός είδους), ενώ με την αφαίρεση πινακίδων το πρόστιμο πληρώνεται αμέσως, εκτός του ότι πολλοί στερούνται ΑΦΜ, όπως οι Ρομά και όσοι κυκλοφορούν αυτοκίνητα με ξένους αριθμούς κυκλοφορίας.

Τα κύρια σημεία του νέου ΚΟΚ είναι τα έξης: 1. Υποχρεωτική χρήση κράνους σε όλες τις μοτοσικλέτες. 2. Μείωση του ορίου ταχύτητας εντός αστικού ιστού στα 30 χλμ. την ώρα ή 20 χλμ. σε περιοχή σχολείου. 3.Διαμόρφωση της οδού με στόχο τη μείωση της ταχύτητας και την προώθηση της χρήσης ποδηλάτων και πατινιών. 4.Αντικοινωνική και υποτροπιάζουσα  συμπεριφορά.5.Αποενοχοποίηση αυτοκινήτων.6. Υψηλή τιμωρία σε περίπτωση που δεν φορά κράνος, παραβίασης κόκκινου σηματοδότη, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και χρήσης κινητού.

Η κυκλοφορία των οχημάτων όλων των ειδών ρυθμίζεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), η τήρηση του οποίου ελέγχεται από την Αστυνομία και τα όργανα της κοινώς τροχονόμους, που για τις παραβάσεις επιβάλλουν διοικητικές ποινές και πρόστιμα, για κάποιες δε παραβάσεις δικάζονται από τα ποινικά δικαστήρια και οι αστικές διαφορές από τροχαία ατυχήματα από τα πολιτικά δικαστήρια. Η βεβαίωση όμως των παραβάσεων απαιτεί συστηματική αστυνόμευση ή τη χρήση καμερών, που δεν συμβαίνει παρά μόνο ευκαιριακά, γιατί η παρουσία τροχονόμου είναι είδος σε ανεπάρκεια και οι κάμερες συνήθως δεν λειτουργούν. Νομίζω, ότι η εξαγγελθείσα προμήθεια και τοποθέτηση 1.388 νέων καμερών δεν επαρκεί. Επομένως οι παραπάνω απαγορεύσεις χωρίς εντατική αστυνόμευση θα αποβούν γράμμα κενό.

Η καθημερινή όμως κυκλοφορία οχημάτων και πεζών γίνεται σε γενικές γραμμές βάσει των διατάξεων του ΚΟΚ και χωρίς αστυνομική επιτήρηση που δεν είναι δυνατόν να  υπάρχει σε κάθε τόπο και χρόνο , αλλά κάθε κανονικός  πλην εξαιρέσεων οδηγός οχήματος ή πεζός συμπεριφέρεται με γνώμονα την αρχή της αμοιβαίας εμπιστοσύνης, που σημαίνει ότι εφόσον αυτός συμμορφώνεται προς τις διατάξεις του ΚΟΚ αναμένει ότι και ο άλλος οδηγός ή πεζός κατά την κίνηση του θα τηρήσει τις διατάξεις του ΚΟΚ, ώστε να αποφεύγονται οι συγκρούσεις και τα ατυχήματα.

Σαφώς υπάρχουν διαφόρων τύποι οδηγοί, που για διαφόρους λόγους καθένας παραβιάζουν με την οδήγηση τους συστηματικά λόγω ιδιοσυγκρασίας, είτε ευκαιριακά, τις διατάξεις του ΚΟΚ και σε κάποια στιγμή προκαλούν συγκρούσεις οχημάτων και ατυχήματα καθόσον σχεδόν όλα, πλην των περιπτώσεων ανώτερης βίας, οφείλονται σε παραβίαση κάποιας διάταξης του ΚΟΚ ή κατά παράβαση της αρχής της αμοιβαίας εμπιστοσύνης με αποτέλεσμα να προκληθούν ατυχήματα σε μη υπαίτιους οδηγούς.

Τα ηλεκτρικά πατίνια πρέπει να κυκλοφορούν στο άκρο δεξιό της οδού, όχι σε δρόμους με σήμανση άνω των 50 χιλιομέτρων και αυτοκινητοδρόμους και με ταχύτητα 6-25 χιλιομέτρων. Όταν οδηγούν πρέπει να φορούν προστατευτικό κράνος,  να κρατούν το τιμόνι με τα δύο χέρια και όταν κάνουν ελιγμούς να δίνουν σήμα με τα χέρια τους. Δεν επιτρέπεται να κινούνται δύο ή πλείονες παράλληλα. Όταν κυκλοφορούν νύκτα να φορούν αντανακλαστικό ρουχισμό που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις και να διαθέτουν ένα φωτιστικό στοιχείο εμπρός και ένα πίσω. Επίσης δεν φέρουν αριθμό κυκλοφορίας ούτε ασφαλίζονται υποχρεωτικά. Κατά πληροφορίες έχουν πουληθεί  άνω των 100.000.

ΠΗΓΗ:capital.gr

 

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή